|
|
|
|---|---|
|
Har surfat runt och tittat på div forum och You-tube videos kring byte av bromsbelägg bak på F11/F10 med elektronisk parkeringsbroms. Men får inte riktigt ihop det. Följande DYI alternativ hittar jag. 1) Skruva loss elmotorn på bromsoken, verkar funka om jag gör allt rätt men lite onödigt meck. 2) Köpa en "ODB-device" för ca 1200kr för att elektroniskt snurra tillbaka motorn och sedan manuellt trycka tillbaka kolven. Synd att ej Carly har denna funktion. 3) Finns specialverktyg som heter 3-pins adapter som kopplas till hylsnyckel där man kan snurra tillbaka kolven manuellt, funkar detta utan man behöver göra alt 2) Verkar förövrigt vara detta som är med i BMWs senaste verkstadsinstruktioner. Länk | |
|
Jag gjorde enligt nr 1: -Plugga ur kontakten till elmotorn -Skruva bort elmotorn (torx t30 har jag för mig) -Skruva tillbaka pinnen i oket medurs med en torx t45 (handkraft räcker) -Pressa kolven till utgångsläge -Putsa rent och smörj in o-ringen och montera därefter i omvänd ordning. Tycker detta fungerade väldigt smidigt. // Jonas |
|
| Precis som JCN skriver så går det hur smidigt som helst o göra så. Har bytt på ett tiotal F10/11 inga probs. | |
|
Tack för bra svar Jonas och Gaspo! Men funkar det rent allmänt att rotera tillbaka kolven i bromsoket med specialverktyget för detta tro utan att elektroniskt backa handbromsmotorn? Blir ju omvänd utväxling eller hur man skall säga... Detta verktyg finns för ca 800sek Länk Detta är BMW TIS för verkstäder på själva jobbet Länk |
|
|
Oklart om det går utan att skada pinnen (eller vad den egentligen heter) att enbart med det verktyget rotera samtidigt som man pressar tillbaka kolven. Enligt din länk så är det ju så de gör men har aldrig själv testat den metoden. Du kan ju lägga de 800:- på de nya beläggen :) // Jonas |
|
| Här har du en enkel video:Länk. Här har du bromskolvs press:Länk | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
precis jag bytte enligt videon går hur bra som helst' men jag gjorde det tidigt i mars så bilen var rätt "söligt" i hjulhus och runt bromsok kan man tvätta och låta den torka och/eller blåsa rent med tryckluft så kommer det underlätta betydligt |
|
Gammal tråd, jag vet. Men för att hjälpa framtida "googlare" likt mig själv. Jag använde mig av Carly för att ställa bromsarna i serviceläge, normalläge samt nolla servicen.. även om det känns som en ganska smidig procedur även utan OBD-verktyg. Parkeringbroms ur Carly - serviceläge Hissa bil, ta bort hjul Lossade kontakten till parkeringsbromsen för säkerhetsskull. Skruva loss bromsok, pressa tillbaka kolven (använde en billig press från biltema) och byt belägg. Montera tillbaks alltihop och sänk ner bilen (glöm ej att även byta slitagevarnaren på höger sida) Carly normalläge (eller va det nu hette) Dra handbromsknappen uppåt ett par sekunder tills den röda dioden lyser. Tändning av 30 sekunder. (Står instruktion i Carlyappen) Nolla servicen för bakbromsarna med Carly Klart! Som tidigare nämnt så går det utmärkt även utan diagnosprogram. Ett par torxsskruvar för elmotorn samt nolla servicen med trippknappen |
|
| Glöm inte att det inte går att nollställa bromsbelägg bytet med parkeringsbromsen på. Den måste vara släppt. | |
|
Jag gjorde enligt videon Tog en sida i taget (använde en vanlig garagedomkraft) Nollställde larmet genom att inte ha på handbromsen Funkade hur bra som helst |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.