AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.933

Vad orsakar problem med kamkedjor och hur undviker jag dessa problem?

ja
3
jammis
320i E91-09
Vad exakt orsakar problem med kamkedjor i vissa bilar? Man läser väldigt mycket om N47 och N43 motorer som har problem med kamkedjor men är det själva kedjan som har kondtruktionsfel från fabriken? Eller är kamkedjesträckaren som är feldimensionerad? Eller är det något helt annat? Läste nånstans att BMW la ut en serviceaktion tidigare där de skulle byta bara kedjesträckare på vissa bilar som rullat mindre än 7500 mil och hela kedjan om den rullat över den gräns. Betyder detta att de flesta problem med kamkedjor börjar med att spännaren börjar gå dåligt och kedjan blir slapp? Har själv en 3 serie med N43 motor som gått 17000 mil nu och har bytt sträckaren i förebyggande syfte, finns det nåt mer man ska tänka på för att förebygga problemet eller ska jag vara på säkra sidan och byta hela kedjan?

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är väl konstruktions-/materialfel när man vill spara in...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Hur undviker jag dessa problem? --> Köp ett annat fabrikat.

För min del blir det Inga fler BMW utan Tesla när försäkringen inte längre täcker motorhaverier. 3:e bilen I familjen har bytts till en gammal tråk Volvo med kamrem.

Man skall intre behöva oroa sig för dyra motorhaveri som dessutom är typfel när man köper premiumbilar. Riktigt illa att ett av BMWs främsta försäljningsargument, fantastiska motorer, är totalt urholkat.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag fick felet förklarat för mig av en BMW-verkstad: BMW har flera leverantörer av stål till kedjorna (eller om de levererade färdiga kedjor, minns inte riktigt) och jag vill minnas att det var tre leverantörer och en av dessa har under en tid levererat stål med undermålig kvalitet vilket gjort att tänderna på kedjorna sträckts. Har ägaren sedan slarvat med oljebyten eller liknande så kan det säkert förvärra felet.

Det finns alltså inget du kan göra för att undvika problemet om din bil är en av dessa förutom möjligtvis att köra löjligt försiktigt och inte accelerera (!). Jag förutsätter att du servar och byter olja enligt bilens önskemål så dessa möjligheter tänker jag inte ens diskutera.

För övrigt finns det ju rätt mycket duktiga förståsigpåare som tror att de vet bättre som t.ex. att "det beror på dessa j-vla longlife-oljor" och det ena med det tredje.
En leverantör torde vara IWIS, men vem som levererat problem kedjorna har jag tyvärr inte koll på just nu. Kan möjligen få uppgifter vid senare tillfälle.
För några år sedan råkade min mor utför kedjebrott på sin bil av japanskt märke, tillverkad i Stor Brittannien och utrustad med kamaxelkedja av kvalitetsmärket Renold. Orsaken till kedjebrottet då var INTE kedjan, utan sträckaren som var helt uppnött. Resultatet från haveriet blev bla 6 krokiga ventiler. Motorn fixade min son och jag. Tyvärr var vissa delar omöjliga att hitta hos icke märkesfirma, och kostnaderna blev därför onödigt höga. Prissättningen på reservdelar till vissa billiga asiatiska bilar är helt hutlösa.
Reservdelar till BMW har jag alltid hittat till vettiga priser eftersom det finns många ställen att köpa delar från. Man kan inte säga samma om alla tyska bilmärken.

Ni
958
Nip
320i-04
Om nu felet är identifierat som dåligt stål på ett fabrikat - då är det väl motiverat att BMW centralt kallar in och gör utbyte på alla berörda bilar.

Eller alla kamkedjeproblem görs gratis som goodwill på BMW-verkstad.

Helt absurt att ens behöva oroa sig över liknande problem som blir astronomiska kostnader för den enskilde.

Jag har då uteslutit att köpa upp mig till E9x-bilar alls. Vad som helst men inte dessa - om det inte tagits omhand av BMW tills dess.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Men att hitta en bil med N47-motorn som varit inne på aktionen lär väl inte vara särskilt svårt, då de flesta ju säkerligen varit inne?
se
661
seb_540
328i M F30
Jag tillhör haveristerna som hävdar att det beror på longlifte oljebytena. Detta då kedjesträckaren är driven hydraliskt av oljan, och koksar igen på de långa oljebytena. Jag byter olja var 1000e mil.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det är inte svart eller vitt, antingen det ena eller det andra. Oljor som används för länge medför ökat slitage. Underdimensionerade kedjor och sträckare slits ännu fortare om de inte smörjs med olja av hög kvalitet. I moderna lågfriktionsmotorer så är marginalerna redan från början minimala, minsta störning medför fysiska skador.
Men sedan kan kedjor och sträckare vara så gravt underdimensionerade att det inte spelar roll hur ofta man byter olja de havererar relativt snabbt iaf. Täta oljebyten enbart förlänger pinan lite grann. Exempelvis GMs v6 som satt i ng 9-5 resp Opel Insignia och ett antal jänkare, den motorn längde kedjorna på 6-10k mil även när oljan byttes på halva rekommenderade intervallet.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Är väl dålig spännare från början eftersom det bara drabbar vissa modeller mest. Men långa oljeintervall gör ju knappast saken bättre. Enligt vissa har bmw rekommenderar bmw en tjockare olja om det hjälper har jag inte aning om
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@Alexander hoppas du skämtar? En mikropromille har varit inne!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.