AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.799

Vinterdäck G31, BMWs original eller köpa annorstädes?

Min nya 520D / G31:a är min första BMW på 10 år.
Nu finns det ju däcktrycksgivare i hjulen.

Innebär det att man lär köpa vinterhjulen av BMW om man vill slippa strul?
Eller kan man köpa på stan? Det verkar vara halva priset ju.

PS. Officiella G30/31-tråden börjar kännas lite för lång för att vara relevant längre? DS

Anders
TPMS är inga hemligheter, du kan köpa vinterhjul med det på annat håll om du vill spara några slantar.
Tack daagis,
då skall jag kolla "på stan".
Det är ju inte lite man sparar. BMW vill ha ca 20.000, och på stan hälften verkar det som. Och det är ju inte BMW som tillverkar däck och fälg som de säljer så det känns lite väl saftigt av BMW tycker jag.

//Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vid mitt bilköp prutade jag ner vinterdäcken från 18' till 13' och det kändes helt okej för 17" med TPMS och originalfälgar med ok design.

Summa summarum, bättre marginaler på däck än bil och därmed andra prutmöjligheter.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Vilka fälgar har ni valt till era bilar?

Får ju med 18" M fälgar, men funderar lite över 19" M fälgarna som man ser på "alla" Youtube videos.

Vilka vinterdäck har ni valt med vilka fälgar?

Dubb ej dubb?
style 759!
759 vore maffigt att köra på i vinter :) tror ändå jag sparar dom till sommaren snål som jag är.
Blev 18" Dezent-fälg, TB tror jag den heter. Ingen aning om det är skräp eller ej bara det håller ihop 2 eller 3 vintrar. Hakka 9 på den så dubbat blev det för min del.

Tycker vinterhjul är riktigt trist och tråkigt att handla, även om jag har fått lite skäll här för att jag tycker så.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hur bra däck och fälg får man för 10000kr komplett? Det är ju 2500 per komplett hjul. Är det inte bättre att satsa lite mer pengar, bilen kostar väl 500000, och få bra däck och en snygg fälg?

/M

Mina bilar: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs egna fälgar är ingen magi, finns gott om tredjepartstillverkare med samma kvalitet. BMW gör inga egna fälgar utan allt köps in externt. Med det sagt så innebär inte det att no-name fälgar alltid håller samma kvalitet, sånt kostar även om BMW loggan saknas. Men 18" fälgar av god kvalitet ska inte behöva kosta 4500kr/st som BMW gärna tar. Dezent, Aez, Ronal osv är alldeles utmärkta fälgar, ofta till 1/2 priset av BMWs egna.

-------
//Lövet
Så är det säkert! Tänk dock på att mänga fälgar inte tål salt på vintern då det är för tunn lack på dem. Tredje partihandlare har ofta vinterfälgar som är bättre. Jag gillar dock originalutseende även på vintern!
"BMWs egna fälgar är ingen magi, finns gott om tredjepartstillverkare med samma kvalitet. "

Så är det alldeles säkert, problemet är att BMW kör ganska speciella ET-mått på sina fälgar, vilket gör att den kan vara svårt att hitta fälgar som matchar precis. Kollade på skoj på bythjul.com på fälgar för min X3:a och det finns inga som har rätt ET-mått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.