|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har nyligen köpt en bil och är jätte nöjd med den dock så har den problem när den är varm och man kör på hög växel, låga varvtal tex 4:e växel och under 1500rpm. Problemet är att bilen "rycker" och går ojämn under dessa situationer. Jag felsökte bilen hos mekonomen och då fick jag felkoden 0031C1 oljetrycksreglering och att bilen går på nödläge pga för lågt oljetryck men jag får absolut inga varningar på oljetryck eller liknande i instrumentpanelen. Problemet är mycket mindre nu när jag har bytt olja, filter och oljetrycksventil men man märker fortfarande ibland att den rycker lite grann vid låga varvtal. Är det nån som vet vad detta bero på? Jag misstänker att VANOS ventilerna ska bytas snart. Tack. BMW 320i Touring-09 17000 mil Manuell | |
| Låter misstänkt likt min bros problem på en 520i -10, samma motor väl? Det blev Vanos kalas runt 25k. | |
|
Ja det var det jag tänkte på, ifall det kom lite smuts i dom. När jag köpte bilen sa dom att den var servad och jag antog då att oljan var också bytt men såg sen på service boken att bilen rullade med samma olja i 3500 mil och att oljefiltret var aldrig bytt i sin livstid, förvånar mig inte om det påverkade vanos negativt på något sätt. Men du tror inte alltså att det kan vara kamkedjan? Jag får inga varningar eller missljud och dessutom har jag bytt kedjesträckaren förra veckan i förebyggande syfte men man blir ändå lite orolig. |
|
| Märkte du inget när du provkörde? skulle personligen aldrig köpt ifall filtret aldrig varit bytt. 3500mil är på tok för mycket. kanske tändspolar/spridare som tjafsar på din. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.