AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.855

Felsökning webasto dieselvärmare

mi
4
mihe
320i -03
Hej, Har en 530d e61 2007 med webasto dieselvärmare (”independent heater”). Har haft bilen i ett par år och värmaren har aldrig känts speciellt pålitlig. Det har nog hänt att den någon eller ett par gånger värmt upp bilen kännbart men oftast har värmaren inte startat eller startat men stoppat några minuter därefter.

Jag lämnade in den på en firma som håller på med fordonselektronik och dieselvärmare. De menade att det förmodligen var brännkammaren och bytte därför denna. Så här i efterhand skulle jag förstås ha läst av felkoder innan men det gjordes inte. Efter bytet gick värmaren enligt mekanikern igång en gång och därefter ville den inte starta mer. Efter ett par startförsök till hamnade den i spärrläge (dvs den försöker inte ens starta). Har förstått senare att den hamnar i detta läge efter 3 misslyckade värmardrifter.

Firman läste av felkoderna. Mycket riktigt hade den gått i spärr läge. Övriga felkoder var: 9B30Förbränningsluftfläkt – felaktig och E784 Can-low-ledning –felaktig.

Har nu skaffat inpa så att jag kan läsa av felkoderna och även återställa spärren(Tool32). Inpa felkoderna är på tyska 9B30 Brennluftgeblasekreiz fehlerhaft och E784 Can low leitungsfehler.

Nästa steg tänkte jag är att blocka bort värmaren för att se om något uppenbart fel ses och speciellt om det är någon skada på kablage eller kontakter.

Angående förbränningsluftfläkt –felaktigt så tycker jag detta är lite konstigt: När man sätter tändningen i läge 2 så startar ett fläktljud. Ljudet kommer från värmaren. Är det inte förbränningsluftfläkten som hörs? Då lever den ju i alla fall. Varför får jag då felkod på denna tro? En annan konstig grej är att då detta fläktljud hörs så visar inpa att ”water pump” är aktiv men att ”combustion air fan” är inaktiv(inpa verkar ha hamnat i något konstigt tyskt-engelskt läge men detta bör väl motsvara brennluftgeblasekreiz).

Angående Can low leitungsfehler. Kan detta härröra från någon annan del av bilen? Eller är det mest troligt att det relaterar till värmaren? Kanske långsökt men jag vet att jag har kabelbrott i bagageluckan(har inte orkat laga all dessa kablar…).

Bilen är tillverkad 2007-03-16 och bör vara med D-can vad jag förstår.
Jag tar tacksamt emot synpunkter från er och om ni har förslag på hur jag felsöker/får ordning på värmaren.
/Micke
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hjälper inte dig men måste bara fråga. Hur gjorde du som för att få bort "spärrläget"?

MVH David Öfverdahl
mi
4
mihe
320i -03
Hej, Jag hittade denna instruktion på nätet:

Tool aufrufen -> Menü "Datei", dann "SGBD, Gruppendatei laden" -> Standheizungssteuergerät wählen. Bei mir war es die Datei "SHZH_E65.prg". Hängt vielleicht auch vom Fahrzeugtyp, MJ oder davon ab ob sie ab Werk verbaut ist oder nachgerüstet, kann ich alles nicht beantworten.
Anschliessend gehst Du unter "Jobs" ziemlich weit nach unten, da gibt es einen Punkt "...entriegeln". Die "..." hab ich jetzt geschrieben da ich den genauen Text nicht mehr im Kopf hab.
Dann nur noch "F5" drücken oder im Menü "Job einmal ausführen" wählen und dann kommt hoffentlich ein "Okay" als Rückmeldung.
Tool32 wieder beenden und mit inpa versuchen die Fehlerspeichereinträge im Standheizungs-Steuergerät zu löschen

Komihåg att starta Tool32 som admin annars hänger sig programmet.
/Micke
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Stort tack, fungerade klockrent. Hade dock mera strul med värmaren så har stoppat dit en utbytes. Ska ta isär den gamla sedan och kolla om det är värt att laga.

MVH David Öfverdahl
mi
4
mihe
320i -03
Hej,
För att följa upp min egen fråga så har jag löst broblemet med värmaren till stor del. Det visade sig att någon(fordonselektronikfirman eller eventuellt någon tidigare felsökare) hade förväxlat matarspännigen till cirkulatiosnpumpen och styrsignalen till förbränningsfläkten. Kontakterna för dessa är lika och sitter bredvid varrandra på värmaren. Detta gjorde förståss att värmaren uppträdde väldigt konstigt...

Nu fungerar värmaren. Can low leitungsfehler kvarstår dock. Får se om jag tar tag i detta någon gång framöver. Just nu yttrar sig detta detta fel så att ibland när man sätter i gång värmaren första gången så stoppar den direkt. När man sedan startar om så går den som den ska. Den hamnar aldrig i spärrläge pga detta fel. Efter som det finns två timer tidur så är man säker på att det startar om man ställer bägge tiduren. Tex första på kl xx:00 och nästa på kl xx:01.
/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.