|
|
|
|---|---|
|
Hej! Förbrukningsmätaren (pekvisaren som visar nuvarande direkt förbrukning) har börjat bete sig lite skumt. Innan bilen blivit varm, dvs när jag startar den på morgonen så kan det ta ca 3 minuters körning innan den börjar fungera. Den ligger kvar på noll. Ingen annan visare eller den digitala snittförbrukningen heller för den delen verkar vara påverkad vad jag har märkt. När den väl kommit igång verkar den bete sig som vanligt. Någon som har ett tips vad det kan bero på? | |
|
Ja, är det ingen som vet ? har liknande fel på min 530 . |
|
|
När min mätare strula så var det glapp/dålig kontakt i instrumenthuset. Felet uppstår oftast när jag kör diagnos med för taskig laddning på batteriet. Lite andra lampor som börjar lysa också, mätare som beter sig skumt. Ta loss instrumenthuset, lossa alla kontakter spruta på kontaktspray, låt verka lite och sen blås rent med tryckluft. Det har hjälpt mig alla gångerna. |
|
|
Kör instrumenttestet så du vet om felet sitter i själva kombiinstrumentet: 1 Sätt på tändningen (läge 2) 2 Håll in Check Control (CC) några sekunder tills "Test 01" visas 3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare) 4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16) 5 Tryck CC 18 gånger tills "Test 19" visas 6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas 7 Tryck CC så låses menyerna upp ("Lock: Off" visas) 8 Tryck CC tills "Test 02" visas 9 Tryck Tripp så startas testet |
|
| Skulle det kunna bero på taskigt batteri? | |
| Batteriet kan ge upphov till många konstiga fel så det bör man kolla först. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.