AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
615

E39 530i -01 oljefrågor motor/låda/bakaxelklump

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tja!

Jag kör med 0w-40 castrol edge i motorn å den tar ca 1 liter på 250mil i nuläget (hård körning). Vilken olja ska man slå i om man vill få ner oljeförbrukningen lite? Om de är möjligt? Jag väljer just nu mellan 5w-40 edge, 10w-60 edge eller biltemas 5w50.

Vill minnas att min m50b25 gick klockrent å inte tog en droppe olja med biltemas 5w-50.

Å sen undrar jag va jag ska ha för olja i växellådan/bakaxelklumpen? Behöver man nån special grej för att byta dessa oljor? Typ oljesug lr dylikt? Nått annat man ska tänka på?

Alla tips är varmt välkommna :)

Mvh Emil

Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kanske den här motoroljan...
Länk

Brukar sitta märkskylt på växellådan vilken olja den ska ha.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
1: Förbränns oljan? Den läcker inte ut?
2: Är vevhusventilationen OK?
3: Att byta till 5W40 kommer med allra största sannolikhet INTE påverka din oljeförbrukning, om förbrukningen sker genom att oljan "läcker in i cylindrarna", tex genom halvdåliga ventiltätningar och/eller slitna kolvringar/kolvar/cylindrar. Min åsikt är att du inte har problem med kolvar/kolvringar/cylindrar/ventiltätningar i den omfattning att en åtgärd är absolut nödvändig
4: Skall du byta olja så skall du byta till en med högre "varmvisko", tex nämnda Biltema 5W50, den är lättpumpad kall o relativt "tjock" varm. En 10W olja är på gränsen till för tjock om det blir ner mot -20, vid kallstart.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.