|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag körde in till verkstan för oljebyte och såg att det läckte droppar vätska när jag startade bilen. Bilen hade fått en ny kylare som hade spruckit ett halvår tidigare. Verkstan trycktestade kylaren och konstaterade en spricka. De bytte då kylaren på garantin. Jag hämtade bilen och körde ett par mil och ser nu att det forsar ut vatten ur expansionskärlet som har fetspruckit. Jag tror inte kylaren är orginal som är isatt. Bilen får bogseras till verkstan för den blir varm efter en kortare sträcka fastän vatten är påfyllt i kylaren. Verkstan sätter nu i ytterligare en kylare som de säger sprack i expansionkärlet igen efter att ha kört en sträcka med den. De säger att det lutar åt att topplockspackningen behöver bytas. Deras felsökning säger att det bubblar inte upp luft i kärlet vid tomgång och motorn blir inte varm vid lång tomgång, det händer däremot på motorväg. Någon avgas har inte kunnat uppmätas i kylarvattnet då motorn måste svalna för att locket ska kunna öppnas och då har gaserna försvunnit. Kompressionstest tyckte de var onödigt. Är det värt att ge sig på ett topplockspackningsbyte eller ska man byta hela motorn eller sälja bilen som reservdelsbil. Bilen har gått 1600 mil ca och har en ny cab, ingen rost. Jag är tacksam för reflektion på den här infon. | |
|
Bilen är en 320i e36 cab -98 16000 mil |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om kylare och expansionskärl är nytt så Vattenpumpen. Impellorn kan lossna från axeln om man har den äldre med plashjul. Luften kan vara svår och få ur. Är det luft i så expanderar den vid värme = tryck. Termostaten ? Hittar de inget i vätskan i form av avgaser har jag svårt att tro att toppackningen har gått. Har du haft problem med vandrande temp innan strulet? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Dom kollade vattenpumpen och det var inget fel på den. Termostaten är ny och kollad. Jag hade inga problem med temperaturen heller innan expansionskärlet sprack. De verkar ha varit noga med att tömma systemet på luft med vakumpump. Spelar det stor roll vilket märke på kylaren som sätts in, jag menar original mot pirat? |
|
|
Kompressionsprov skulle väl inte vara fel. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.