|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Vad ska man behöva betala i arbetskostnad för byte av kamkedjorna? Dyngkonstruktion för övrigt! Tillverkad 2009-07 | |
|
Ja konstruktion är MINST sagt skrattretande! 25k ink delar var billigast jag hitta här i Sverige när jag kolla runt lite. Kolla lite med folk i UK för skoj skull vad dom betalat. Knappt 1,2k£!! |
|
|
Jag bytte på autowåx bil i karlstad på min 118d-08 för 22700:- Vet att gaspo tog offert där på sin 320d också och det hamnade väl på något liknande? :) |
|
| Du hann visst före mig, gaspo. ;) | |
| Ska ta in offert till veckan, tragiskt är bara förnamnet faktiskt. | |
| Förresten, ljudet hörs från 1500rpm men när den är helt varm hör jag det inte. På tomgång är den också tyst. Tror ni jag kan åka med den trots det här, visst är det en chansning men kommer inte kunna skicka in den förrän två veckor. | |
|
Jag har kört 2000mil över ett år nu med slack kedja. Precis som dig höra det inget vid riktigt genomvarm motor. Inte heller när den är kall. Ljudet e värst vid 50-80grader tomgång. Det finns mycket,mycket intressant att läsa om detta med kedjeproblemen och hur BMW hanterat det. Mycket skrattretande saker. Jag kom till slutsatsen att lägga 25k på en bil som knappt e värd typ 65-68k är inte o tänka på. Min kärra har rullat 18,6k mil. Så jag kontaktade BMW kundrelationer om problemet. Och efter det haft inne bilen på två märkesverkstäder. O ingen av dom kunde höra ljudet :-)) trots att jag stod bredvid o hörde det tydligt MYCKET tydligt. Har det inspelat också där man hör det mycket markant. Kundrelationer sa att det är inget fel på bilen. Så jag sitter ju lite med ett ess i rockärmen om det händer något. |
|
|
Går kamkedjan på era bilar och bmw inte vill laga på goodwill så finns ju en dom hos allmänna reklamationsverket på just kamkedja bmw n47. Borde ju kunna gå att "hota" lite med detta tycker jag. |
|
|
Mailade bmw igår. Fick detta som svar. Vi har haft en kampanj för N47 motorerna under 2015 där kunder med dessa bilarna har kunnat ta in den på en kontroll och den kampanjen är nu avslutad efter ett beslut ifrån BMW centralt. |
|
| Kampanj my ass. Dom borde återkallat alla berörda bilar och bytt en undermålig konstruktion. Men med tanke på kostnaden så la man det på kunderna ist. | |
|
Vi skall ha klart för oss en sak innan folk överdriver betydelsen av ARN-caset med BMW:s kamkedja: Det faktum att kunden "vann" caset är därför att BMW på grund av allmän byråkratisk senfärdighet misslyckades med att lämna något svar därför att det helt enkelt föll mellan stolarna vem som skulle besvara det inom utsatt tid. Då är arbetssättet för ARN att "Kundens redogörelse skall godtas om den inte är uppenbart ogrundad" och det arbetssättet har ARN just för att företaget inte skall kunna vänta i alla oändlighet med att inkomma med svar. Dessutom har BMW som policy (som förmodligen härrör ur riktlinjer från BilSweden) att alltid följa Arn. Om exempelvis 5000 personer i Sverige skulle börja skicka in Arn-ärenden så kan vi nog dock räkna med att de skulle bli bättre på det, kanske till och med inför en tjänst för "Arn-hantering". Sen skall vi också ha klart för oss att ett Arn-case mot BMW Sverige knappast är bindande för någon enskild BMW-handlare och alla fall är ju inte exakt likadana och ju därför kommer att bedömmas var och en för sig. Men visst, vinner en kund i Arn så kommer ju varenda BMW-handlare att rätta sig efter det. |
|
|
Alexander:Lägg ner! BMW drog ut på det i OÄNDLIGHET. Inget som föll mellan några stolar. Försök att trötta ut kunden. Men Jonathan gav sig inte. Bilar börjar brinna,kedjor går av. BMW hanterar det oerhört dåligt. Men enligt dig så gör BMW aldrig något fel. Den kampanjen dom hade var på vissa bilar och dom gick efter chassienr. O det var lite skrattretande. Då dom kunde ta in en bil som var tillverkad samma månad som min,men icke min :-). Dom körde bara vad jag tror en kampanj på måfå för att det skulle se bra ut. Då dom fått så oerhört mycket kritik över kamkedjeproblemen. Sedan dom flesta som var berörda av denna aktion var tvungna att ringa in o kolla med BMW!!. Ett fåtal fick brev. Hittat en puma som sträcker sig ändå bak till 2011: Länk |
|
| Bmw sverige/tyskland gör inte ett piss för dig eller mig. Fick inte ett skit när min manuella låda gick på min f10 2011. då hade den gått 13.000mil. Vare sig arn eller nån ville hjälpa till. Är inte din bil max 2-3 år gammal eller gått max 4-5000mil så är du körd. om ens det hjälper. så köp inte utan garantier, och när garantin gått ut sälj bilfan. Kör gammal e39 nu och vågar fan inte köpa nyare bmw igen utan nån form av längre garanti. | |
| Absolut är det så, ska ju beställa ny m140i för leverans mot våren så då har man ju garantier iaf. Får se om jag hittar något skapligt pris för byte. Delarna är ju inte dyra iaf, 2300 komplett med allt från Tyskland. | |
| fan man ska inte behöva byta lådor o kedjor hit o dit, get your shit together bmw. Jag personligen är skiträdd att skaffa nått tyskt igen utan nån form av garanti. läser igenom lite forums där folk berättar om felen som uppstår på f10-f30 och blir bekymrad av många små samt större fel som inträffar. Ingen kvalite på bilarna alls. Ser bara snygga ut. | |
| Update, åkte med kollegan till jobbet idag. Han har en 320d 2008, låter exakt likadant som min i kamkedjorna. Undrar hur många som åker runt med det här ovetandes egentligen? | |
|
Det var jag som drev ärendet mot BMW Sverige i ARN och att det föll mellan stolarna är inte troligt då BMW faktiskt fick närmare 6 månader på sig att besvara min anmälan. Under den tiden fick de också ett flertal påminnelser från ARN, både via mail och vanligt brev. Så slutsatsen där är att de helt enkelt inte ville svara. Men, min bil som då har fått motorn utbytt 2011, varit inne på aktionen 2015 och fick nya spännare har börjat låta igen nu 2017. Nya motorn har väl gått ungefär 16-17k mil (max 5-6000 mil sedan aktionen), den som byttes hade gått 14-15. Så det verkar vara den livslängden man får räkna med om man sköter service enligt plan hos auktoriserad BMW verkstad. Hur tror ni att BMW agerar nu då? De gör inte ett skit! De svarar inte på frågor, de hänvisar fram och tillbaka mellan återförsäljare och generalagent och då har jag inte ens nämnt något om kostander och eventuellt ansvar från BMW. Bara generella frågor kring N47 och hållbarhet :-) Det enda de svarat klart och tydligt på är att jag själv får stå för alla felsökningskostnader. Får väl se hur detta utvecklar sig, jag är ju inte den som ger mig i första taget :-) |
|
|
Det var jag som drev ärendet mot BMW Sverige i ARN och att det föll mellan stolarna är inte troligt då BMW faktiskt fick närmare 6 månader på sig att besvara min anmälan. Under den tiden fick de också ett flertal påminnelser från ARN, både via mail och vanligt brev. Så slutsatsen där är att de helt enkelt inte ville svara. Men, min bil som då har fått motorn utbytt 2011, varit inne på aktionen 2015 och fick nya spännare har börjat låta igen nu 2017. Nya motorn har väl gått ungefär 16-17k mil (max 5-6000 mil sedan aktionen), den som byttes hade gått 14-15. Så det verkar vara den livslängden man får räkna med om man sköter service enligt plan hos auktoriserad BMW verkstad. Hur tror ni att BMW agerar nu då? De gör inte ett skit! De svarar inte på frågor, de hänvisar fram och tillbaka mellan återförsäljare och generalagent och då har jag inte ens nämnt något om kostander och eventuellt ansvar från BMW. Bara generella frågor kring N47 och hållbarhet :-) Det enda de svarat klart och tydligt på är att jag själv får stå för alla felsökningskostnader. Får väl se hur detta utvecklar sig, jag är ju inte den som ger mig i första taget :-) |
|
|
|
|
Helt otroligt! Men det e klart BMW är ju världens bästa o mest pålitligaste bilar. O det är alltid handhavande fel som orsakar bilbränder o kamkedjor som går av. |
|
| O_o javvist, dom pumpar ut miljontals bilar bara och skiter i kvaliten. dom bryr sig inte ett smack om 10,000 kedjor/lådor rasar. Att bakluckorna fortfarande rostar är helt otroligt också. Fina bilar med bra komfort men dom håller ingen bra kvalite tycker jag, grejerna håller inte så bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.