|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad felet kan vara? Läste ut felkoder idag och fick via Carly detta: Map-controlled thermostat/misfires:injection shutdown / Map thermostat control: Short circuit to positive / Engine misfire: injection shitdown Code: 002EF7 Är det termostaten som är kass? Har försökt googlat på det men inte hittat något vettigt. Mvh David | |
|
Det sitter ett värmeelement i termostaten (som gör att motortempen kan sänkas). 2EF7 tyder på att det är kortis i elementet. Kopplar man ur elementet ger det felkod 2EF5 (avbrott). Dra ur kontakten till termostaten och mät på stiften, är det kortis så är det byte termostat. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Om det är M54-motorn i din bil, kan man normalt sett köra obehindrat med det felet så länge man inte kör bankörning eller drar extremt tunga släp. Vanligt att värmeelementet i termostaten går sönder på M54. Många kör runt med felet år efter år utan att ens veta om det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
M54 fanns väl aldrig i E61 523i...? N52B25 i E61 523i N53B25 i E61 523i LCI --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige, jag har inte kollat - vet bara att M54 fanns i vissa tidiga E60-serien. Kanske bara var 520i/525i/530i som hade M54!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska vara N53 motorn i bilen jag har, men märker ingen skillnad körmässigt och temperaturen håller sig runt 97 grader nör jag kör. Kanske inte behöver byta termostaten trots allt? Enda jag har märkt på bilen är att den kan gå ryckigt när den är kall ibland. |
|
|
Inget allvarligt fel. Kör man lugnt är det inga problem. Kommer man upp 130 km/h vill motorstyrningen sänka motortempen (iaf N52). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.