|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar några saker. När man kör på ECO läge så får man några plus kilometer extra att köra tydligen. Det jag undrar hur och när kommer dessa extra km att komma till nytta? Alltså när utnyttjar jag dem? Dem återställs automatisk efter varje tankning så om jag hade 12 km kvar på den innebär det att dem är borta, outnyttjade? Det andra jag funderar på är dem två olika sport läge. Vad är skillnaden mellan knappen som indikerar sport läge och det sport läge via växelspaken till vänster. Om man har båda är det dubbelt sportläge alltså en extra sport nivå till? /A | |
|
Det betyder att du "vunnit" så många km med "eco-drive". Dvs. om du inte hade vunnit dem så hade bilen kommit så mycket kortare sträcka med samma totalförbrukning. Vid "dubbel-sport" kopplas antisladd/antispin ur (ev. bara delvis - kolla i instruktionsboken). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dubbel-sport är väl inte samma sak som TS frågar efter? Om jag utgår från min bil så ger sportläget en trögare styrning, lite annat motorljud och en annan gasrepsons. Hade jag haft ställbart chassi hade även det ändrats. Hade jag haft automatlåda hade även den påverkats. Men en bil med automatlåda kan ställas endast på lådan också, om man vill ha en sportigare växlingsprofil, men ha kvar resten av bilen i komfort. Att trycka båda på sport blir därmed inte sportigare än att sätta bilen på sport. Att däremot gå till steget ovanför sport, dvs sport plus på bilen gör att det som Johan beskriver sker. Eller är det jag som tolkar TS fel? |
|
|
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, det jag menade med att stega till sport+/dubbelsport eller vad man nu vill kalla det "över" sport, gör att även antisladd/antispinn kopplas ur utöver vad redan sportläget gör. Sportläget (inte Sport+) gör ju att gasresponsen blir rappare, växlingsprofilen i automatlådan blir "sportigare" och adaptivt chassi blir "sportigare". Nu utgår jag från F31:an där det finns en knapp som är "standard" i grunden men kan "sänkas" till Eco-drive och "höjas" till Sport och ytterligare ett steg till Sport+. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.