|
|
|
|---|---|
|
Ett tag trodde jag X5 4,6is / 4,8is inte kunde sjunka lägre när de kommit under 100tkr. Jag trodde att folk skulle börja uppskatta deras lätt trimmade V8or med 347-360hk, deras från M-avdelning lånade ratt och hastighetsmätare, och (för mig) tidlösa design. Idag finns riktigt FÅ bilar över 100tkr samt många långmilare/ brukisar från 50,000tkr. Motsatt M5 E39ans stigning från 100tkr för några år sedan till idag 200tkr för liknande 20000milare. (lite överdriven men på vissa bilar är det nästan såhär) Samma sak för Z3m. Eller är det bensin-sport-SUVarnas tid över (den har kanske aldrig varit inne iofs :P)? Dyra att försäkra, serva och köra. Finns det ingen glädjen i dem kvar som är värt det? Länk | |
|
M5 E39 annonseras i regel för mellan 120-200' idag, ofta är det bilar i "inte alltför entusiastiskt" skick, därmed inte sagt att de är dåliga. Jag tror dock att många av dessa bilar byter ägare för närmare 100-160' än 200'? Att hitta en rimlig M5 E39 idag för under 100' är inte omöjligt men då får man ta snabba beslut. Jag tror inte att priserna kommer stiga mer, det kommer bli en "platå" på några år o sen så vänder det antingen uppåt, eller nedåt pga diverse "politiska" beslut? Under dessa år kommer förmodligen de "sämsta" bilarna skrotas pga krock/stöld/whatever, så de som blir kvar är "de bättre". Gällande X5 4.6/4.8 så ör det ingen ren M-modell, därav att de inte är "lika intressanta". Däremot tror jag att X5M/X6M kommer vara "intressanta" o få positiv värdeutveckling , men de måste först nå botten-nivån prismässigt, o dit är det väl en bra bit kvar.... |
|
|
Håller inte fullt med dig Dawwe. Snittpriset på en E39 m5 (på blocket) idag är 165tkr. Det kommer alltid komma nya "sämsta" bilar som vissa ägare sliter ut då utbudet av m5or i sverige fortfarande är relativt "stort". Många bilar som är mint kommer klättra långt över 200tkr (även efter politiska beslut). Bilen är för helgonförklarad. De första X5M/X6M som kom har gjort ett enormt prisfall. Priset kommer kanske inte % falla lika mycket framöver men upp kommer det inte gå. De som har råd att äga dessa har nog accepterat lyxiga Hybrider eller "performance" diesel idag. Politiska beslut kommer troligen vara utsläppsskatten som ev kommer 2018/19. För V8or/ större motorer kommer tyvärr ta ner deras priser många %. Blev mycket tycker och tänker från oss nu...... |
|
|
M5 utstrålar ju en helt annan aura av entusiastbil. Att få ta ut en sådan, i bra skick med sina 400hk och manuella låda är ju något som förgyller vilken sommarsöndag som helst. En äldre X5, med automatlåda är väl mer lämpad som billigare men stark dragbil eller bruksbil eller något för den som vill ha en V8 billigast möjligt. Biltypen känns ju inte som något du vårdar och nöjeskör den fina söndagen? Inte heller är de väl tillräckligt potenta i skogen för att verkligen tilltala skogsmullarna som vill leka i skogen. |
|
|
Jag tror att Dawwe har helt rätt. Priserna har stigit kraftigt på "moderna klassiker" de senaste 3-4 åren, detta kommer inte att hålla i sig på kort sikt. I bästa fall kommer prisökningarna mattas av. I sämsta fall kommer de att falla. På längre sikt tror jag dock starkt på m-bilar upp till och med generationerna e46, e39. Det gör jag dock inte för X5 4,6is / 4,8is.. //Mats |
|
|
M5 E39 kostade runt 700' ny med inte alltför många tillval, så tappet procentuellt är enormt även om vi räknar med att de billigaste säljs för säg 100' i snitt idag. Å andra sidan var de nere o vände runt 70-75' ca 2014, så sett ur det perspektivet har priserna gått upp markant. Antalet M5 E39 är under 500 i Sverige, o det lär minska stadigt, så lägsta nivån höjs förmodligen stadigt, tillsammans med priserna? Dessutom, en kepsnisse som vill ha en snabb bil gör redan idag bättre i o välja en 335i, ur de flesta aspekter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.