|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är på jakt efter en ny bruxis och bestämt mig för en 325d. Försökt googlat lite vad som är för/nackdelar med dessa motorer, bilen i fråga som jag ska iväg och kika på har 197hk varianten. Är det någon här som haft en 197hk och kan komma med lite tips? Eller ska jag försöka hitta en 204hk. Läst att det inte finns swirl-flaps (?) på 197hk vilket är ju en fördel. Hoppas någon kan svara, ha det! | |
|
Farsan hade en 325d -09 med 197hk när den var ny. Riktigt trevlig motor som inte krånglade något på de 12000 mil han körde. Drog ca 0,55l-0,6l/mil och hade en väldigt trevlig motorgång för en dieselmotor. Inga problem alls de 12000 mil han körde. |
|
|
Härligt att höra! Något speciellt man kan ta och tänka på och kolla efter noga på modellen? Har haft en 325 bensin tidigare pre-lci. |
|
| Inga flappisar :-) på M57:Länk | |
| Vad jag vet har inte M57 några kända fel, utan det är mer specifikt E90 fel du ska kolla efter. Fått intrycket att M57 är en av de mer problemfria motorerna. | |
|
Har haft en 525dA. Gick hur bra som helst. Såldes vid 16000 mil och då gick den fortfarande precis som ny. Inga motorrelaterade fel alls. Däremot en del E61 relaterade :( (Rost, vibrationer mm) ------- //Lövet |
|
| Skönt att höra ang motorn iallafall. Karossen och bil i sig har jag koll på, Kedjan är inget problem på 3liters dielsen? Får bli en koll av bilen iallafall :) | |
|
Nej, det verkar inte vara några problem med kamkedjan på 6-cyl dieseln, bara 4-cyl. ------- //Lövet |
|
| Kanon! Då ska jag återkomma senare hur det blev :) | |
|
Har en -09 325D manuell 197hk M57 Haft bilen lite över 2 år och kört från ca 18400 mil till ca 23200 mil dvs närmare 5000 mil Ca 2 veckor efter jag köpte den så lossnade spännrullen till multiremmen. Är väl typ det värsta som har hänt med bilen motormässigt iallafall. Sen har jag en felkod på ett glödstift. Dock aldrig några som helst startproblem. Det kan även vara bra att kolla termostaterna (via hidden menu eller annat program). Inget konstigt egentligen då sådana slits med tiden men ändå något att faktiskt ha i åtanke då det är lite bök att byta dem båda. |
|
| Lånar tråden lite, Är swirlflaps ett problem på N57? | |
|
LolZer, Termostaterna är väll standard på bmw att någon är dålig. det ska jag helt klart kolla upp, tack! Svärre, alltså vad jag läst till det är det många som monterat bort dom pga att dom kan gå sönder och sugas in i motorn och göra värre skada, någon får jättegärna rätta mig om jag har fel. |
|
|
Jag har en sån. En 09:a som nu gått över 27 000 mil. Jag köpte den när den gått 1500 mil så jag har haft den nästan hela vägen så att säga. Vid 11000 dog datorn (dvs Navi och allt sånt slocknade) men i övrigt har jag bara gjort service och bytt slitdelar. Jag har lite rost på bakluckan men det misstänker jag är ganska vanligt. Jag har också en del stenskott men det är ju oundvikligt i princip. I övrigt den bästa bil jag någonsin haft. Jag är sjukt nöjd med den och hoppas kunna behålla den länge än. Å andra sidan finns det säkert folk som fått ett måndagsex som har precis motsatt uppfattning än mig. Så är det med bilar. “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
| Supertack för all input! | |
|
204-hästaren är smått legendarisk då den ger dryga 50hk mer än 197-hästaren med lite häftigare programvara. 204-hästaren är ju samma maskin som 245hk 330D:n. Manuell dieselbil med 300hk skojar man inte bort. |
|
| Det blev affär :) Supernöjd och hoppas den kommer rulla många problemfria mil. | |
|
Googlat, men inte hittat något om Swirlflapsproblem på N57 som är alarmerande, undrar om någon här vet mer? Har ju en så drf undrar jag. Robinrs: Grattis till härlig vagn, dieselsexan är helt underbar! |
|
| Kan någon bekräfta om det finns swirflapsproblem med 325d 197hk eller inte? Finns problemet md 204hk? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.