|
|
|
|---|---|
|
Var precis och provkörde en 320i cabriolet med N43-motorn (tror jag). Hade läst om att kedjan var en svag punkt så läste på lite om det. Ville inte börja veva runt en med en skruvmejsel i motorn framför ägaren för att känna hur spänd kedjan var men hann iaf notera att den satt rätt långt "bak" på det kedjan nu vilar på (tog några bilder om det hjälper). Ska det vara så? Ena framdäcket var också lite snedslitet, vad kan det bero på? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Jag gissar på att det var styrskenan mellan insugs- och avgaskamaxelns drev som du såg ned genom oljepåfyllnadslocket? Länk Vill minnas att kedjan fyller större delen av "rännan" (se bild ovan), så det finns inte så vansinnigt enormt stora ytor som kedjan kan röra sig över. Men lägg gärna upp bilder så vi kan ta oss en titt på det! Snedslitet framdäck kan bero på många saker, men du ska utgå ifrån att någon typ av reparation behövs i framvagnen samt en efterföljande hjulinställning (ibland räcker endast en hjulinställning men sådana glädjekalkyler ska du inte använda dig av när du kalkylerar kostnaden för ditt bilköp och ditt bilägande). Typiska reparationer kan vara slitna bussningar, slitna spindelleder, slitna hjullager (fast det brukar ge andra märkbara effekter samtidigt), slitna styrleder och liknande komponenter. När det gäller fel på bilar kan man aldrig säga exakt vad något beror på då det finns massor av olika fel som ger samma symptom. Men däremot brukar det finns the usual suspects och troliga orsaker - och det är det man får använda sig av. I det här fallet så bör du budgetera för en reparation på i grova slängar 7000 SEK. Säg exempelvis 1500 SEK i delar, 1500 SEK i arbete, 1300 SEK i hjulinställning, 1900 SEK för två nya framdäck och 600 SEK för montering av dessa samt 200 SEK i oförutsedda utgifter :-) |
|
Kan ha varit det! Såhär blev bilden iaf - Länk . Förstår. Letade inte fel i framvagnen när jag körde den utan upptäckte däcket först när vi kört klart. Men tänker att ett ev kedjehaveri är mycket värre än din kalkyl för att ordna upp framvagnen, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt, snedslitaget är ett mindre och mer kontrollerbart problem. Jag tror du "luras" och det du ser genom oljepåfyllnadshålet är med största sannolikhet VANOS-enheten för insugskamaxeln. Nu får N43-experter korrigera mig här om jag har fel. Men ta en titt på hur en N43-motor ser ut och vad du ser om du tittar rakt ned i oljepåfyllarhålet, du tittar mer eller mindre direkt på VANOS-enheten för insugskamaxeln. Länk Styrskenan sitter emellan dessa VANOS-enheter, så jag tror inte du ser det genom att bara titta rakt ned. Om du kör ned en spegel ner i oljepåfyllarhålet så bör du kunna se något orange-färgad om du vinklar det mot avgassidan. Här en bild på denna VANOS-enhet (avgas i och för sig men de ser ungefär likadana ut) Länk Jag är ganska säker på att om du tittar ordentligt på kedjan så kommer du se tänderna på kamkedjedrevet som sitter på denna VANOS-enhet. Så jag gissar på att det du ser är faktiskt kamkedjan som sitter på tänderna på kedjedrevet som sitter fast på VANOS-enheten för insugskamaxeln (och den ska inte vara centrerad där utan den ska sitta fast där den siter mellan tänderna på drevet). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.