AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.407

Byta topplockspackning E61 / N53 motor. Möjligt?

st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Bilen var lite ryckig vid körning och efter felsøkning visade sig at det var en coil som var dålig samt misfire felmeddelande. Bytte en coil + alla 6 tändstift och bilen går helt fint igjen.

Men tändstiften såg inte så bra ut, har en bild här:
Länk

Två av tändstiften hadde olja på sig, verkar det som. Så här såg det ut vid injektors och coils:
Länk

Jag mistenker at det är topplockspackning som måste bytas. Har funderat på att göra det själv, men är det någon här som vet hur mycket jobb det är på N53 motorn. Måste man demontera injektors, eller kan dom sitta i?

Tacksam för råd oavsett vad det är. :)
Om du kommer åt topplocksbultarna utan att behöva skruva bort spridare så är det väl knappast ett problem att låta dom sitta kvar. Fast jag är tveksam till om det verkligen är topplockspackningen som är dålig. Det är väl snarare troligt att det är ventilkåpspackningen som läcker lite olja.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tror snarare på ventilkåpspackning vad gäller oljan. Tändstiftens utseende kan lika gärna bero på misständningar, pga dålig spole och/eller tändstiftet i sig. Inte ovanligt på N53.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hade åxå olja i/på ventilkåpan (N52B25). Troligast kom det från oljepåfyllninghålet (runnit lite olja utanför vid fyllning). Kan vara så för dej med...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
ventilkåpspackning var det kanske ja. Börjar bli över 10 år sen jag bodde i Sverige så något ord blir fel.

Är det någon här som har bytt den på en N53a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.