|
|
|
|---|---|
|
I skandinavien är vi ju glada för touringmodeller jämfört andra länder i Europa och USA. Men jag undrar varför de inte släpper en M3 Touring, det hade ju varit en fin konkurrent till bla Audi (som bara släpper Avanter). Någon som vet eller har läst varför BMW bara kör M-modeller i coupe eller sedan? | |
| Finns väl ingen marknad för det i lilla skandinavien. | |
| eller rättare sagt den lilla volymen som eventuellt kommer att köpas är väl inte värt prodiktionen. | |
|
Jag hade inte haft något emot att äga en M3 touring Länk |
|
| Europa är väll annars en ganska stor marknad? | |
| Man borde kunna titta på fördelningen av C63 och se vad som skulle kunna förväntas av en M3 touring. Mercedes är ju de enda som inte fegar utan kör alla (rimliga) karosstyper. | |
|
Kolla försäljningsantalen för M5 E34 Touring vs Sedan och gör samma övning på M5 E60 Touring vs Sedan så har du en stor del av svaret. Det kostar att utveckla samt att ha fler val i produktionen och om försäljningen inte täcker merkostnaden så blir modellerna inte av. Förutsatt att de inte bedöms ge ett PR-mervärde som är värt mer än kostnaderna. Mercedes har ju som strategi att vara aktiv på varje tänkbar modell så kanske inte så konstigt att de tillämpar samma synsätt inom AMG. |
|
|
dd88: Inte jag heller, men då ska den i alla fall ha shadowline! =) Det krängs ju alla fall en del RS4or och RS6or så marknaden kan ju inte var helt död. Kan det vara så att Audi + Mercedes kränger dessa i staterna och på så vis får en större marknad? För varken F31 eller F11 såldes väl i USA? |
|
|
Tror det handlar mycket om vald "image"! Sedaner och särskilt coupéer anser många vara sportigare än "blöj-express-bilar" och det är säkerligen sportig image som BMW vill ha! Det var väl av bland annat den anledningen som det dröjde väldigt länge innan BMW på allvar började lansera sportiga alternativ med fyrhjulsdrift. (och man ville säkert inte erkänna att audis välinpinkade revir med fyrhjulsdrift var ett bra alternativ) ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ...o sen är det ju det där med att kombi/touring/avant är vidrigt fula ju...? :) | |
| Själv tycker jag många bilar är minst lika snygga om inte snyggare som kombi/touring/avant istället för sedan. Men smaken är ju delad,o tur e ju det ;-) | |
| @Stenback: F31 säljs i USA men inte F11/G31. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.