AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.872

Glödstift sönder

lj
15
ljudina
530 xD F10 Msport-16
Hej, fick en felkod när jag kopplade Carly i min bmw 120d 2007år.
Felkoden är 004A34 (Cylinder 4 glow plug control ), betyder det att glödstiften är sönder och måste bytas och byter man en eller alla 4 samtidigt ?
Innan jag startar bilen så trycker jag på START knappen utan o hålla i kopplingen och då brukar glödstiften tändas (lampan med kablar tänds) om det är lite kallt ute, men nu startas den inte alls.

Ni som har byt själva är det något man ska tänka på om man byter glödstiften själv ?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Kan lika gärna vara glödstiftsrelät som är trasigt och dom kostar så lite att man byter alla samtidigt
Även i våra dieselbilar har Carly gett testresultat att glödstiften är dåliga. En av bilarna har gått under 12000 mil och är i mycket bra skick i övrigt. Till en av bilarna har jag nu beställt en styrenhet/relä från Tyskland och kommer att byta innan jag tar ihop med glödstiften eftersom det är ett vanligt fel.

NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Går ju också att ohm mäta ifrån styrenheten då ser man om det skiljer
sig från övriga stift.
lj
15
ljudina
530 xD F10 Msport-16
Jag skulle gissa på att det är reläet/styrenhet som är kass eftersom det står GLOW PLUG CONTROL CYL 4 och när jag letade efter en ny sån så hittade jag denna
Länk
och där står det Glödstiftsutförande > klarar efterglödning
För cylinder > 4
Sen är frågan, varför just cylinder 4 ???
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hade också fel på bara ett stift. Så jaha då får jag byta stift då. Bytte alla när jag ändå höll på. Men det visa sig att efter jag Ohm mätte stiften så var alla hela :-(. Efter lite efterforskning så verkade det i de flesta fall vara reläet/modulen som strular. Så bytte den o tjoff så vart felkoden borta.
M47:ans relä:Beru GSE101,N47:ans Beru GSE105. Beru är original leverantören av modul/relä till BMW,s M47 och N47 motorer. Köpte mitt till N47 här:Länk. Snabbt o smidigt o drygt 500:- billigare än hos BMW.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Varför inte ohm mäta innan så vet man vad strular enkelt gjort.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tja det hade ju vart smart :-). Men el är inte min största styrka :-)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
För cylinder 4 skulle jag tro menas för 4-cylindrig. Risig automatöversättning.

///Kör så det ryker///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.