AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.158

WD-40 metoden på en e46

Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Hej,

Skulle vilja köra WD-40 metoden på bilen min. Undrar dock följande:

- Kan man göra det med olja i? Och dagen efter köra iväg till okq8, hissa upp bilen och göra oljebytet?
- Finns det en liknande metod som wd-40 där man häller i något innan man häller i ny olja?

Har nämligen inte resurserna för att tömma ur oljan utomhus, det går, men det är inte särskilt vänligt mot grannarna. Vill därför göra detta på ett så smidigt sätt som möjligt.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Det finns en del trådar ang wd40 metoden om du söker. Ang tömmning av olja så rekderar jag att du köper en oljesug på jula för 200:-. Sug genom oljestocksröret och ner i en dunk. Super smidigt.

Min bil: Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har gjort WD40-metoden.
Det är (var) i mitt fall en fråga om säkert mer än 4 flaskor WD40 totalt, som får rinna ner genom maskinen och det finns ju bara ett ställe den hamnar i tillslut - tråget.
I min värld finns inte på kartan att köra motorn med den soppan i botten. Man vill ju bara ut ut ut med allt skit.

Jag gjorde det på garagegolvet, upp med bilen på ett par bockar och så en "panna" under som samlar upp - köpte nån låg slags hink på Biltema. Sen till återvinningen med det.
Visst en sug funkar också - gjorde "mellanbyte" av olja på min Mini och då sög jag upp oljan. Funkade fint, men man vet ju inte om det kommer ur precis alla skrymslen och vrår tyvärr.

/Anders
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag skulle rekommendera låna någons garare över helgen och göra det i lung o ro.
För att göra ordentlig wd-40 rensning som ger resultat så bör du ta först 4-cylindrar (då två cylindrar hamnar alltid uppåt) och rensa dom ordentligt tills det slutar läcka helt sedan går du till andra två cylindrar som är kvar.
I mitt fall höll jag på i 3-4 dagar tills det nästan helt slutade läcka.
I mitt fall köpte jag en 4L wd-40 dunk, blir mycket billigate än att köpa små flaskor.
När du märker att det slutar läcka häll i bensin i cylindrsrna sen sug ut det och låt avdunsta ett tag. Efter det tillsätter du en tesked olja i varje cylinder sen vrider du på vevaxel ett par varv och efter det skruvar du i tändstift.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ska förtydliga, jag höjde bilen på pallbockar på ena sidan, för att i någon mån kompensera cyliderradens vinkel.

Jag tog nog närmare en vecka på mig, som Tomas indikerar ovan.

/a
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag rekommenderar också att du gör en kompressionstest både före och eftet wd-40.
På så sätt kan du se om det blev någon skillnad.
Komptest tror jag kostar 129kr på biltema, alltid bra att ha.
ha
7
hamdahl
320i touring 04 års modell
Hej
Jag har en 320i e46 2004 års modell. Och den drar mycket olja med . Har gjort oljebyte samt filter. Efter ett par månader så lyser gul oljelampa och jag fyller på en liter. Kör ett tag till och samma fel igen.och det här har börjat senaste året . Nu fyllde jag på i september
Och samtidigt någon smörja som ska mjuka upp packningarna.
Nu lyser lampan igen men bara när man har kört den varm!
Snälla hjälp mig med hur jag ska göra! Den här gått 21000 mil

Mvh Jonas
sk
27
skaos
318i touring -03
vi gjorde en inre motortvätt med liquid molly och bytte olja till lite mer trögflytande 5w 40 och fick ner oljekonsumtionen drastiskt.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jonas, hur ser er körprofil ut?

Många korta sträckor med kallstarter drar mer olja än långa körningar med motorn driftsvarm mest hela tiden har jag märkt.

Sen så är det ju så att enligt BMW så är det "OK" med en oljeförbrukning på 1l olja per 100 mils körning. Det låter helt galet men så är det iaf.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.