|
|
|
|---|---|
|
Hej. styrningen är stendöd, först var det sagt att servopump ska bytas. Men då jag kollat runt har jag sett att det kan vara oljebehållaren el slangar som inte cirkulerar, metalli behållaren vad vet jag. Hur kan jag försäkra mig om vad felet är? Behållaren är genomdränkt av oljan och även slangar då det droppat. Ska jag byta ut behållaren och kika på slangar innan jag köper ny servopump? Tacksam för vägledning..kan ju inte mycket om detta. Finns någon i närheten av Östersund så lejjer jag gärna bort jobbet till rätt pris. Tillägger att oljan i behållaren är nästan brun, mer brun än rödaktig. Tack på förhand. | |
|
Hej, Välkommen! :) Av egen erfarenhet vet jag att servooljan är svår mot slangarna, åtminstone mot den gummikvalitet som används i BMW:s slangar. Det skall f ö direkt sägas, att det förekommer två olika oljekvaliteter i servosammanhang, CHF 11S resp vanlig ATF, och dessa båda får *inte* blandas! Din nuvarande "bruna" olja kan vara av det ena eller andra slaget, båda oljorna går mot brunt med åldern. Men det kan också handla om en blandning, att någon har fyllt på med en för bilen felaktig olja, I bästa fall har du en märkning (kvar) på behållaren som säger med vilken olja systemet originalfyllts. I så fall föreslår jag att du - när allt är klart - återfyller med den kvaliteten, vilket ju gör framtida påfyllningar säkrare. Finns det ingen beteckning om oljekvalitet, kan du välja vilken typ som helst av de båda. Men inte blanda, alltså. Fast där är du ju inte ännu. Enligt min erfarenhet, öppnar sig diverse skarvar mellan slang och rör som hålls av en fabrikskrympt metallklämma. Men även andra anslutningar, t ex de under behållaren (med vanlig slangklämma, tippar jag) blir med tiden lite slappa, särskilt om servoolja börjar komma "lös" från andra läckage. Det låter onekligen som att det är ganska söligt runt bilens servosystem. Det faktum, att du fortfarande har olja i behållaren men att servon inte fungerar (jag antar att pumpen snurrar? Kolla att remmen inte slirar p g a olja!) stärker misstanken om att pumpen har gjort sitt. Men jag antar att styrsnäckan också skulle kunna vara boven? Jag vet inte hur man skulle kunna göra en diffrentialdiagnos, men det vet nog andra här. Du nämner "metall i behållaren". Ser du spån där, eller vad menar du? Spån är naturligtvis inte bra. De finns ju i så fall i hela systemet och talar inte för en enkel operation. Om du har bestämt dig för att gå till botten med projektet, tycker jag att du skall börja med att göra rent utvändigt i hela området, kolla alla skarvar och leta efter andra läckage. Skarvar som kan röra sig, skall göras om. Allt måste inte nödvändigtvis vara BMW original, ibland kommer man undan med hydraulslang och slangklämmor (beroende på vilket tryck det handlar om). Hydraulverkstäder kan hjälpa till med högtrycksskarvar. När läckagen är lokaliserade, tömma systemet (t ex genom att öppna anslutningen på pumpens sugsida). Eller, om det går, lossa anslutningen på trycksidan och se om pumpen verkar arbeta ö h t. Eller kanske t o m kunna tryckmäta? Om pumpen gett sig, märks det kanske annars mekaniskt? Missljud eller glapp, när du lossat den och drar runt för hand? Som sagt, finns det synliga metallspån i oljan/behållaren, lär du få ta en titt på styrväxeln också. Eller att byta den är kanske enklare. Behållaren har antagligen en insats som kan försvåra en rengöring, men det är värt ett försök. SÅ komplicerad är den inte. Längre kommer jag inte för tillfället! Kanske någon annan vill fylla på nu? :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.