AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.093

Blev motoroljenivån mätt eller inte?

Om jag kollar på

så är det någon progress bar som går från 0% till 100% när han skall mäta motorlojenivån. Jag försökte göra detsamma på min X3 20d F25 2013 men inget händer när jag trycker in knappen samtidigt som motoroljan är markerad. Det står bara en mätare där motoroljan är på max samt att nivån är OK. Jag hade kört 4 km och stod på jämn mark parkerad i P-växelläget med motorn igång. Blev motoroljenivån mätt eller inte?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den mäter bara oljan om motorn (oljan) är varmkörd och 4 km räcker inte på långa vägar att få den varm i din dieselmotor.

Så prova att köra en längre sträcka innan du gör om processen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Skall temperaturmätaren upp på 150 grader Celsius eller?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tempmätaren är inte linjär, den visar "normal" temperatur över ett väldigt stort temp.område.

Gör som jag skrev och se vad som händer.

Mvh
Johan B

Den elektroniska handboken säger att motoroljenivån mäts under körning kontinuerligt men att värdet bara uppdateras för körningar som är längre än c:a 30 minuter. I vissa bilar finns det en speciellt oljemätningsval som jag inte har. Jag har bara en post där det står att oljenivån är OK.
Jag körde hur som helst 1 timme på sportprogrammet, gick in i färddatorn till oljenivåsidan tryckte på knappen. Inget hände då slog jag av tändningen. Startade motorn på nytt. Då kom det upp en text på färddatorn som sade att "motoroljenivån mäts". Efter 10 sekunder kom det upp en grön stapel som var på max och att motoroljenivån var OK. Verkstan bytte olja i maj i år.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Under mätprocessen får man inte hålla foten på bromsen eller kopplingen (om du har sådan) - bilen ska gå på tomgång och stå helt plant och vara ordentligt varmkörd.

Mvh
Johan B

Bilen är en automatlåda så den har ingen koppling. Jag hade bilen i P-läget och inte foten på bromsen. Men handboken säger att vissa bilar har två menyval för oljenivån där en är till för specifik mätning av oljenivån. Min har bara en rad. Här kan du se hur det finns två rader:

Den understa posten har inte jag. Bilen var varmkörd, parkerad plant och på tomgång. Här är manualen Länk På sidan 165 står det om mätning av motoroljenivån.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.