|
|
|
|---|---|
|
Vid köp som privatperson från Storbritannien, ex delar från Cotswold. Hur och vilken moms ska då betalas!? Har fått många olika besked på denna fundering. Mvh Peter | |
|
Hej, Ännu så länge är UK med i EU och alltså köp därifrån (och omvänt) tull- och momsbefriade i importländer inom EU. /Lennart |
|
|
@lennart, tack för svar. Har du vänligheten att utveckla lite... Privatköp från UK, då ska väl moms betalas i det land köpet sker med vissa undantag!? Momsen försvinner väl inte bara för att det är inom EU. Tullavgifter är väl däremot grunden för hela EU, fri handel. Mvh Peter |
|
|
Om du betalar brittisk moms, behöver du inte betala svensk dito. Svensk moms lär vara högre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tror att Johan B klarade ut begreppen? Det föll mig aldrig in, att det som privatperson skulle kunna gå att köpa momsfritt i t ex UK. Men, som sagt, även om det går, är det ju en dålig affär att istället välja att betala svensk moms. För någon sorts moms lär man åka på. /Lennart EDIT: Vid en kontroll nyss, såg jag att den engelska momsen (VAT) är lika hög som den svenska. Inget EU-land får, f ö, ha lägre (generell) moms än 15%. Länk |
|
|
Säljaren påstår att när det exporterar till Sverige tar de aldrig ut moms. De har heller aldrig hört att kunden åker på svensk moms. Pratar man med Skatteverket ska säljaren alltid lägga på momsen i hemlandet om det inte överstiger tröskelvärdet för deras försäljning till Sverige, gör det så ska svensk moms debiteras. Moms i UK är väl 20% på de flesta varor och tjänster. Sedan kan man fråga sig hur stor chansen är att någon myndighet får tag i just denna affär... Mvh Peter |
|
|
Säljaren har fel. Han ska ta ut moms. Han kanske inte har koll på skillnaden mellan Sverige och Schweiz? ;-) ------- //Lövet |
|
| Säljer han till dig som privatperson skall han sälja inkl 20 % (UK)moms. Är du momsregistrerad företagare kan han sälja till dig utan moms. Sverige har 25 % moms. | |
| Många trådar om köpa i UK så jag frågar väl det som säkert står nånstans men...får ni inte högerstyrda bilar om ni tar ut nån lagerbil där? Eller kan handlarna styra var ratten ska sitta när de beställer från fabrik? | |
|
Saab9-5: Lagerbil? Troligen högerstyrd. Ny bil? Vänsterstyrd enligt spec. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Hur stor är chansen/risken att åka på någon moms/straffavgifter om säljaren i UK inte lägger moms på sin faktura? Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.