AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.447

316i-98 Märkligt fel på ABS

Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Har en E36 316iT-98 med trilskandes ABS. Symptomen på felet är att ABS-en börjar "jobba" så fort man tar på bromsen, särskilt i låga hastigheter. Den lever liksom sitt eget liv. Det märkliga är dock att ABS-lampan inte lyser. Har haft in den på en verkstad som får upp felkod på pumpmotorn, men de var inte intresserade av att fortsätta arbeta med bilen och menade att den måste in på en märkesverkstad. Har sökt runt lite men inte hittat så mycket matnyttigt angående detta fel och jag vill gärna ha lite kött på benen innan man ringer märkesverkstaden. Lutar det åt att man åker på att byta hela pumpen? Är pumpen detsamma som styrenheten, alltså sitter de ihop? Väldigt tacksam för lite svar !
Hej,

Inte mitt område, precis, men någon måste ju börja.

Länk

Nr 2 och 3 här är pumpen resp styrenheten. Separata men sammanbyggda enheter. Jag har svårt att tänka mig att någon köper nytt hos bmw, utan det borde gå att hitta en komplett 2+3 på skroten.

Fast jag tvivlar på att pumpen lever ett eget liv. Rimligen får den en signal från styrenheten att börja jobba. Så en närmare analys av felet är nog det man bör börja med. Du får säkert mycket mer input här så småningom.

/Lennart
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Uppdatering: Har varit och felsökt idag, med resultatet, felkod 113 Pumpmotor/Motorrelä. Vi mätte upp reläet som hör till ABS:n och det fungerade inte som det ska. Nytt relä beställt på BMW - peppar peppar, annars är det tydligen renovering av pumpen för närmare 3000:- som gäller.
Så där bettede sig min när en givare började bli dålig det var felkoder för ventiler för pumpen m.m. absen jobbade och det kom och gick för att sedan bli permanent med felkod på givare.
Jag hade kört på för att se om det ändras det brukar gå ganska fort.
Inte så vanligt att pumpen fallerar det är nästan alltid en givare eller styrenheten.
När du fick diagnosen, var jag ute och gick med hunden. Och funderade... :)

Eftersom systemet ändå i huvudsak tycks fungera... Ingen abs-lampa lyser ju. Och pumpen går inte förrän du trycker på bromsen. Varför skulle det vara fel på reläet då?

Mitt promenadscenario var så här: en av abs-givarna ger signal, men inte tillräckligt stark eller kanske med små missar p g a att abs-kransen är smutsig/korroderad. Men den ger tillräckligt många pulser för att hålla abs-styrenheten på gott humör under normal körning. När det sedan börjar gå långsammare, blir pulserna så få eller så svaga att, när du bromsar, uppfattar styrenheten det som att hjulet står stilla och börjar "abs-pumpa".

Plus ett på delorians inlägg.

/Lennart
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Tack lenwib för dina funderingar, det var intressant. Återkommer efter att jag testat med det nya reläet.

K
Hej,

Satt och läste forumets mektips och snubblade över ett som ungefär heter "Kontroll av ABS-givare" (skriver just nu på plattan, som inte klarar av pendling mellan fönster särskilt bra, så jag kan inte länka.)

Men så här står det precis i slutet på texten:

" Vid ett flertal tillfällen så har det på senare tid framkommit att ABS/ASC sensorerna ärgat fast i de hål som de sitter i. Detta har resulterat i att man fått borra bort dessa, i flera fall så har man varit oförsiktig och skadat de "Knoppar" som sensorerna läser av ifrån. Dessa sitter på packbox/hjullager och förstör man dessa så resulterar det i byte av hjullager/packbox. Gäller även E38. Så ta det lite vackert och försiktigt om sensorena måste borras ur. Man får en felbild som påverkar ABS systemet som går in och jobbar vid bromsning vid låg hastighet. Systemet tror att hjulet står still .Men inga indikeringslampor ABS/ASC lyser."

Tycks kunna vara applicerbart på ditt problem? D v s att signalen från någon sensor störs, antingen genom att den är defekt eller genom att hjulkransen t ex är korroderad.

/Lennart
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Låter precis som mitt fel, och jag har ju bytt vänster givare fram för några år sedan, dock utan att behöva borra ur den. Nåväl, nytt relä på G i dagarna, så får vi se hur detta utvecklar sig :)

K
Hej,

Jag lyckades nog inte få fram min poäng riktigt...

Att Hasso och Folke nämner just givaren VF, får ses som en tillfällighet. Det var där de började sin "forskning" om varför givarna lägger av med tiden. Sedan gick de varvet runt och hittade bl a den ogynnsamma böjningen hos givarkablarna bak..

Kommentaren om att ABS-kransen kan skadas vid urborrning, är ett tillägg om ett specialfall; samtliga kransar kan råka ut för bli "skadade" av smuts och korrosion.

Men vi får väl hoppas att det planerade/gjorda bytet löser problemet, även om jag faktiskt känner tvivel.

/Lennart
Jag hade inte bytt givaren än eftersom pumpen jobbar och det inte är felkod på givaren.
Sitter abs styrdonet i motorrumet på denna bil?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Brukar vara dåliga spruckna / rostsvällda kuggkransar så det blir läsfel som lurar systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Hjälpte inte att byta det trasiga reläet, så bara att börja titta på kransarna och rengöra sensorerna (tips jag fått).
Relät var troligen helt.
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Har nu börjat med att ta lös Vä abs-givare fram för att kontrollera abs-kransen. Frågan min är nu hur man kontrollerar den? Har testat att snurra den några varv, men jag kan liksom inte avgöra om den ser okej ut. Kan det vara idé att blåsa rent med tryckluft? Stoppa in en smärgelduk och försöka slipa rent?

Ska tillägga att abs-givaren givetvis gick i två delar...
Hur kommer det sig att du tog loss just vänster fram?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försök hitta en verkstad som kan mäta pulserna från respektive hjul och helst en verkstad som har ett oscilloskop där man ser hur pulserna ser ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
delorian: Skrev fel, menade höger fram. Är väl bara att börja någonstans, tänkte jag, eftersom jag inte har något att gå på.

Johan B: Bra förslag, då kan man alltså bara koppla lös givaren uppe vid hjulhuset och mäta den. Ska ringa runt lite grann!

K
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Avslutar denna tråd med lösningen: Vänster givare fram var inskruvad med en plåtskruv, och satt således inte helt rätt i godset. Givaren bytt, problemet löst. Tack ni som engagerade er ;)
Grattis! Och tack för återkopplingen!

Tänk, så många varianter det finns...

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.