AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

Små "knackljud" på tomgång - DISA?

Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Hej,

På min e46a 320i kommer det små knackljud vid tomgång. När jag har foten på bromsen känns knackningarna även där. Knacken låter ungefär såhär "tock...tock....tock....tock". Låter som att det är någon i motorrummet och knackar på. Vet ni vad det kan vara? Läst om att det kan vara DISA ventilen som är slut. Men har ni varit med om något liknande?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Omöjligt att göra en diagnos med den informationen!

Öppna huven och lyssna varifrån ljudet kommer till att börja med.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
@Johan B, det är svårt att höra ljudet när man är ute och lyssnar :( Det är inga stora knackningar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd ett "motorstetoskop" om du har det, annars brukar det gå bra med en lång skruvmejsel som man sätter skaftet mot kindbenet precis framför örat och sedan placerar spetsen på olika misstänkta oljudsområden - då brukar det gå bra att få en hum om var det låter "konstigt".

Tänk bara på att hålla dig borta från remmar och remskivor etc. när motorn är igång...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Jag bytte disa på min 530 för sex år sedan, då lät bilen som en diesel ungefär. Om man lade handen på spjällaxeln försvann ljudet.

Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Kontrollerade DISAn. Öppnar och stänger som den ska. Knackljudet misstänker jag komma från ventilerna som sköter klimatanläggningen. Man hör ingenting när man står vid motorn och lyssnar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.