|
|
|
|---|---|
|
Hej, Undrar ifall det är någon här som har ICOM B (MOST) med winkfp och senaste SPdaten, som skulle kunna uppdatera min logic7 förstärkare.. Betalar gärna! Med vänlig hälsning Amjad | |
| Om du är villig att betala för det, varför då inte lämna in bilen till en auktoriserad BMW verkstad och låta dem uppdatera mjukvaran? | |
| Har man mycket eftermonterat och kodat i efterhand skrivs det över om man köper uppdatering hos ÅF, kanske är det därför OP inte vill gå dit :) | |
|
Det må så vara men att en privatperson skulle sitta på olika mjukvaror till styrenheter i BMWs bilar känns högst osannolikt. Vill trådskaparen få uppdaterade mjukvaror så är det enbart auktoriserade BMW verkstäder som kan erbjuda det. Den kodning som många sysslar med är i själva verket en ändring utav parametersättningen i olika styrenheters minne. Uppdatering utav komplett mjukvara innebär tyvärr att parametersättningen ändras till det som bilen enligt BMW ska ha. Det är väldigt vanligt att nya parametrar läggs till och gamla tas bort i samband med att nya mjukvaror introduceras. |
|
| Utrustning som monterats utav auktoriserad verkstäder försvinner inte vid en uppdatering då BMW likt andra biltillverkare garanterat har datorsystem som håller koll på hur respektive bil ska vara konfigurerad. När verkstäder lägger till utrustning uppdateras BMWs datorsystem så att de vet att bilen fått specifik utrustning eftermonterad. | |
| Är väl massor med folk som sitter på Rheigold, E-Sys osv och senaste datenfiler, finns bara tre klick bort på internet liksom. All eftermonterad utrustning som INTE utförs av BMW kommer definitivt kodas bort vid en uppdatering av mjukvaran hos BMW, där de, precis som du skriver, återställer bilen i enlighet med vad den fabriksutrustats (eller vad som skrivits in hos BMW) med. | |
|
Jag har eftermonterat NBT I min bil som är en E91-07, på BMW så blir de helt snurriga så fort de ser något I bilen som inte är orginal, vet inte om de kan gå in I en specifik styrenhet och göra något manuellt, utan de använder sig utav ISTA P, inte winkfp, men ska ringa och kolla med de så återkommer jag. Programvaran finns I de senaste SPdaten filer för winkfp, précis som I ISTA P:s olika versioner.. som Lus säger så sitter jag själv med Rheingold/ISTA D :). |
|
| Lus: Det du pratar om är enbart parametersättningen, inte mjukvaran. Personer på nätet sitter på parameterfiler ("datenfiler"). Det enda du kan göra med de applikationer du nämner är att ändra parametersättningen. Viss mjukvara tillgängliggör BMW gratis på nätet, exempelvis den för blåtanden. Mjukvaror och parameterfiler har olika filformat. | |
| Precis som Lus säger, är det absolut inga problem att hitta mjukvaror. Jag uppdaterade hela min bil med ISTA-P, hemma på gården... | |
| Chris, jag fattar inte riktigt vad du menar? Vilka datenfiler man använder avgör ju bilens istep-version. Dvs, kör du genom en "kodning" med senaste SPDaten får man också senaste istep. | |
|
En komplett mjukvara till en styrenhet består utav flera delar vilka är fördelade på flera olika filer som måste laddas in separat i varje styrenhet. Den fil du hänvisar till kan inte innehålla alla delar eftersom de består utav olika filformat. Självklart behöver du tillgång till en fil som talar om vilka parameterar som finns och vilka minnesadresser de ligger lagrade på. Utan det hade du inte kunnat ändra på något. Denna "parameterlista" uppdateras kontinuerligt i samband med att BMW släpper nya mjukvaror till respektive styrenhet. Således måste du ha en ny "parameterlista" varje gång som bilen fått någon mjukvaruuppdatering hos en BMW verkstad eftersom den gamla inte längre är giltig. BMW, liksom många andra biltillverkare, uppdaterar aldrig en enskild styrenhet eftersom att det ofta orsakar kompabilitetsproblem. Bilens signalkonfiguration ändra i regel kontinuerligt allteftersom att nya funktioner läggs till alternativt nya styrenheter introduceras. Signalkonfigurationen talar om hur styrenheter ska kommunicera med varandra, vilken information som ska delas och hur den ska distribueras. Uppdateras enbart en styrenhet finns risken att den förväntar sig information som inte publicerats på nätverket (CAN, LIN, etc.) i bilen. Då kanske den inte längre fungerar alternativt ger ett skumt beteende som är svårt att diagnostisera. Med tanke på hur många gånger nya mjukvaror släpps på ett år finner jag det högst osannolikt att någon privatperson skulle sitta och hålla på de senaste mjukvarorna till alla styrenheter i bilen vars mjukvara går att uppdatera. I mitt dagliga arbete (utvecklar styrenheter till olika biltillverkare) har jag sett vad som kan hända när det fifflas med bilens elektronik och kan väl säga som så att det kan bli väldigt kostsamt att reparera om en styrenhet skulle låsa sig (det händer tyvärr). |
|
| Chris87: Trådskaparen frågar efter senaste mjukvara till sin 07:a. T.ex. till min 06:a finns det bara två nya mjukvaru-uppdateringar (två moduler) sedan I-level från 2012-11. Uppdateringar minskar drastiskt med äldre bilar... | |
| Självklart kan det bli fel, men det går iaf. Tänker inte länka men instruktioner finns att tillgå via tex bimmerfest. Allt medelst tex E-sys och PSdZDaten-filer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.