|
|
|
|---|---|
|
Hallå Nu har novisen en ny fråga. När det är dags för service poppar det ju upp ett meddelande på Control displayen att det är tid för det. Min fråga är, Är det kopplat till körsträckan eller poppar det upp även om bilen stått ett antal månader exempelvis den månad bromsvätska skulle bytas. BMW 525i 2006 | |
|
På tidigare modeller (E46, E39) gällde tidsanpassad service bromsvätska och övrig service vid varje 2500 lit förbrukat bränsle. Vet ej om det är annorlunda på E60/61 och senare. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Din 525i ligger ungefär i samma "tidsepok" som min E87 och BMW har ju över tiden utvecklat CBS-konceptet i takt med bilarna utvecklas. Men om du går in i service-menyn så står det faktiskt vad den triggar på. Ibland är det bara milantal, ibland är det bara tid och ibland är det vad som kommer först av de två. Såhär gör man på min E87 iallafall (hur du ska göra på din står i din instruktionsbok) - Bläddra i menyn med upp/ned-knappen på blinkersspaken - Bläddra tills du kommer fram till menyn där det står "SERVICE-INFO" - Tryck på BC-knappen för att hoppa in (ute på änden av blinkersspaken) Sen varierar det såklart vilka siffror det står där och vilka punkter som finns med. Exempelvis så bestämde BMW runt 2008 att det är "lifetime" på tändstiften och därmed tog bort symbolen och därmed även föreskrivet bytesintervall (man byter när det är problem så att säga). Här är serviceintervallen för min E87 (med min körprofil): * Bromsbelägg Fram = 6 000 mil * Bromsbelägg Bak = 7 000 mil * Tändstift = 10 000 mil * Bromsvätska = 2 år * Motorolja = 3 000 mil / 2 år * Mikrofilter = 6 000 mil / 2 år * Servicebehov = 5 000 mil / 4 år |
|
"Servicebehov" > bil på lyft? På min E81 är det enligt serviceboken tändstiftbyte vid var tredje oljeservice. (Men det blir inte det då jag byter olja oftare.) Första oljeservicen var vid 800 mil (2 år), så tändstiftbytet blev vid 6500 mil. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, "bil på lyft" är Servicebehov. De började fasa ut byte av tändstift runt 2008, och det fanns (och finns) säkert motorer som var (är) undantag till detta. Men generellt så fasades det ut vid den tidpunkten på många motorer. |
| Ok tackar för dom uträtade frågetecknen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.