|
|
|
|---|---|
|
har en kluring som jag inte riktigt fått grepp om så jag vänder mig experterna här. det gäller då min 540 e39 brukis. för att börja med så har jag ingen olja i vattnet, ingen vatten i oljan osv.. varken olje eller vattenförbrukning. hade av slumpen min odb2 läsare ikopplad när jag stod i driven på mcdonalds. märkte helt plötligt att kyltempen va uppe på 108grader enl. obd programet men min tempmätare stod "i mitten" satte snabbt på full värme i bilen och körde hem 3km tempen gick ner till 106grader stängde sv bilen och öppna motorhuven.... övre kylarslang va rätt hård annars inget annat. vad tror ni? vet ej hur ja ska börja felsöka. bör väll ha fel på tempmätaren med? jag tänker: 1. vattenpumpen har dålig cirkulation? 2.fläktkopplingen dålig såkallad viskokoppling?? 3.termostaten öppnar ej? 4. ev? igentäpt kylare? någon som har ideer hur jag kan felsöka? mvh shirack | |
|
Hej Temp Helt normal :) Länk Min bil: Länk |
|
|
fan va ja e korkad... måste ändå passa på att fråga hade en e34 540 med m60 motorn och den va tydligen självluftande, men funderar på om 540 e39 m62 också är det eller om det det finns luftningsskruv på den.. tycker ändå övre kylarslang är något hårdare än mina andra bmw jg ägt förr mvh shirack |
|
|
Om motorn inte går varm så har du inte luft i systemet. Så det behöver du inte oroa dig för. Man måste lufta M62 om du tex byter expansionskärl eller gör något annat jobb med kylsystem som kräver att vätska måste fyllas. Luftskruv sitter framför expansionskärlet (i färdriktning) Det finns bra videos på Youtube på hur du gör och även förklaringar här på AP om du söker. Min bil: Länk |
|
|
tack, ja har iof bytt övre kylslang nyligen och fyllt på ett par liter vatten/glykol, men ej luftat efteråt mvh shirack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.