|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tänkte titta på en 320d x-drive från 2012 med nästan 15.000mil på mätaren. Vågar man köpa en sådan och vilka fallgropar finns? Har fyrhjulsdriften inneburit problem som på så många andra fabrikat? Har haft tvåhjulsdriven 320d E91 2009 tidigare kommer jag märka någon större skillnad med en x-drive? Mitt resonemang, bilen har gått såpass lång att den rasat ordentligt i pris men har ändå inte gått onormalt mycket men med ett bra mycket lägre inköpspris så bör ju inte värdeminskningen vara allt för stor. En 10.000 milare som kanske är 50.000 dyrare i inköp kommer ju därmed tappa runt 10.000 kr för var tusende mil kommande åren. Frågan är bara om den med högre miltal kommer innebära massa reparationskostnader och därav ge samma siffror på sista raden?? |
|
Reparationskostnaderna är inte linjära med miltalet. Kan mycket väl vara så att en bil är billigare i drift 15-20 tusen mil än 10-15 tusen. Så köp en långmilare du. Min 530xd sålde jag vid 22' mil och den kändes hur fräsch och fin som helst. 320xd har väl fortfarande inte helt hämtat sig från problemen med kamkedjan? Annars håller den ihop bra vad jag förstår. Helst med automat också eftersom man då slipper problemen med vibrerande koppling och svänghjul som kan dyka upp. 325d saknar båda dessa felkällor. Igen = välj en sån om du kan! (Dock finns den endast som xdrive i 330d iofs.) X-drive vs RWD är små, mycket små skillnader körmässigt. Finns säkert "entusiaster" som minsann känner skillnad men om man hoppar ner från den höga hästen så lovar jag dig att i verkligheten i normal trafik känner man extremt liten skillnad. Mellan 525d och 530xd var skillnaden i körkänsla iaf omärkbar. Förutom på snö då när allt blev bättre :) ------- //Lövet |
|
|
Nej, jag tror inte det finns några större fallgropar på en välservad sådan. Jag hade dock bara köpt en med väldokumenterad historik. Kamkedjorna har ju varit problematiska men det gäller väl främst 07-10 vad jag förstår, kan vara fler årsmodeller också så det är väl ingen dum idé att kontrollera kamkedjan. Att få kamkedjan uppmätt och kontrollerad är en kostnad på kanske 1-2 verkstadstimmar men är ju småpengar om det får dig att undvika ett haveri. Fråga gärna säljaren om den varit inne på BMW:s kamkedjeaktion under 2015. Känner inte heller till några typ-problem med BMW:s fyrhjulsdrift. Din sista fråga kommer du ju bara få veta i efterhand när det är försent att ändra sig, men du skall nog vara medveten om att mellan 15-20 000 mil så börjar saker och ting gå sönder och bli utslitna även på en BMW. |
|
|
Då det i 99,9% av haverierna har varit undre kedja som brustit. Så ser jag det ganska menlöst att mäta övre. Vilket det är det BMW gör. För att komma åt nedre kedja så får du plocka ur motor eller ner med lådan. Har själv en -09 som har släpande kedja kört med detta ett par tusen mil nu. Ta i trä så har den inte kuggat över eller brustit än. Men det rullar nog ex antal bilar med det icke så trevliga "maracas" ljudet från kedjan. Tyvärr har ju vissa helt utan förvarning fått motorhaveri. Håller förövrigt helt med Andreas angående reparationskostnader. Kör på! :-) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Provkörde en 320d xDrive från 2012 idag. Med 14000 mil på mätaren bilen kändes kanon trotts miltalet. Dock föll jag mer för Audi A6 2,0tid 2011 med s linepaket och den steglösa automatlådan 👍 |
| Då får du testa en 520dA också för en rättvis jämförelse. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.