AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.759

F10 550i N63 2011 ryckig gång Lamda problem? nån som kan hjälpa?

ze
28
zecert
F10 550ix -11
Hallå.
Hoppas nån här kan hjälpa.
Min 550i bluddrar ibland och går lite ojämt innan den är helt varm. När den är uppe arbetstemperatur försvinner det och om man kör försiktigt så motorn svalnar lite så kommer det tillbaka. Det uppkommer bara runt 900-1400 rpm
Så om jag sätter den i sport läge så försvinner problemet.
Har haft in den på verkstad och det finns inga felkoder, de har oxå märkt att bilen går lite ryckigt och kört den med nån dator och kollat, där ser de att Lamda2 bank 2 verkar helt död inga signaler. Så nu har vi bytt den.
Men fortfarande ryckig och blöddrig och Lamda 2 bank 2 ger inga signaler alls, allt annat ser normalt ut.
Ska tilläggas att det sitter ett M5 avgassystem på. Jag tänkte göra en motor optimering på bilen och då lär väl allt vara schyst först?
Nån som har några ideér?

ze
28
zecert
F10 550ix -11
kan även tillägga att motorn är bytt -16 till en fabriks ny som nu gått ca 900mil

Fick du rätt på det?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Antar att du har 2 års garanti på den nya motorn så det är borde inte vara några problem att vända sig till verkstaden som utförde bytet.

Med vänlig hälsning Håkan
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade du inte haft en flång ny motor hade jag sagt att du skulle kolla spridarna men som sagt, med en ny motor så är det väl bara att ta den till verkstaden som bytte motor, eller egentligen vilken BMW-verkstad som helst.

Men nu var det ju ett tag sedan inlägget kom upp så problemet kanske är löst?

Niklas

Fransosen
Skulle kunna vara spridarna, hade samma symptom på min 650. Men jag fick även upp felmeddelande om att hela drivlinan inte var tillgänglig så det verkar inte riktigt vara samma. Försvann dock om jag startade om bilen. Tog den till verkstaden och det var spridarna.

Men har du varit på verkstaden så borde det i så fall funnits felkoder.

Däremot är jag nyfiken på vilken motor du fick? Har du en -11 så borde du ju haft en "vanlig" N63 precis som jag hade på min -12, men om du fått en helt ny -16 så kanske du fått den uppgraderade varianten?
ze
28
zecert
F10 550ix -11
Hej igen felet som var här var precis som ni trodde spridare.
Vi gjorde en motor optimering och det vart mycket bättre men det var spridare som var problemet och efter allt har bilen gått kanon.
fast nu är motorn väck den har rasat va bra att det gjordes en motor optimering då så att bmw inte tar det på garantin. 250 000 kr att hosta upp då jippi

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.