|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 320d E91 som jag hissade upp idag och kikade under för tyckte det lät som det läckte avgaser någonstans, och mycket riktigt! Efter partikelfiltret sitter det ett flexrör och på ovansidan på detta flexrör så har det blivit ett hål (se bild) Länk Vad jag fattar så sitter det flexröret ihop med partikelfiltret och det känns ju sjukt dumt att byta hela filtret för den lilla delen är trasig? Är det någon som har ett råd eller två hur man ska gå till väga? Mvh Odmann | |
| Bara att plocka ner partikelfiltret och kapa bort det gamla och svetsa dit ett nytt flexrör. Tror jag köpte på biltema när jag gjorde det på en 118d. | |
|
Ja där ser man.. Ännu en med trasigt där Ja köpte mina delar på reserdelaronline24. Flexrör packning o ny klämma t partikelfiltret tror ja gick på ca 500:- Har tänkt o ta tag i det ev. nästa vecka. Mindre kul jobb men de behöver väl göras. Ner med partikelfilter o kapa loss de gamla o svetsa på nytt |
|
|
Kan ev. finnas som originalreservdel: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför köpa den som orginaldel... Kostar säkert de dubbla o ser precis likadan ut. O jobbet är ändå desamma me |
|
|
För att då är måtten exakt rätt - dylika jobb brukar bli krångliga om det måste "pusslas" och skarvas etc. I värsta fall kan man behöva göra om dem kort tid efter av den anledningen av nämnd orsak om man upptäcker att det blivit läckage etc. Även kvaliteten bör hålla en relativt hög nivå med originaldelar, vilket man har svårt att bedöma vid köp av "piratdelar" i allmänhet och vid köp av "billigast möjliga" i synnerhet... Men visst är prisskillnaden extremt stor är det kanske dumt - men kolla priset först! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vet inte vilken årsmodell du har. Men flexrören Johan länkar till är till M47 kostar dryga 2000:-, N47:Länk Ser ut såhär:18307812263.Pris:dryga 2000:- plus klämma dryga 300:-. Helt ABSURT!! :-)) Kapa av,mät och åk till någon bildelskedja o köp,kostar några hundra för riktigt bra kvalité,tex Walker. |
|
|
Är väldigt tacksam för alla svar! freo - Vad har du för motorkod? Är det svårt att få filtret ur bilen för att kunna svetsa det? Tänkte om man kan skruva ur det själv och åka till någon som kan svetsa dit ett nytt flexrör. Pekki - Har du lust att länka delarna som du köpt och skriva hur det går med bytet? Skulle uppskattas. Johan B - Skulle kunna betala lite mer för att få en del som håller bättre men 2 lakan är inte rimligt tycker jag. gaspo - Motorn är en N47 från 08. Sökte på artikelnumret till N47 och hittade ett rör på Schmiedmann, dock för 739 spänn sen orginal för 1995:-?!?!. (se länk) Betalt, ja det kan dom verkligen ta! Länk Sista tanken är att lämna in bilen till en lokal BMW-guru som får kika på det. Mvh Odmann |
|
| Det var N47 jag bytte på. Inga problem att ta lös det men du måste hissa upp bilen eftersom man tar det neråt. Själva burken sitter med 3st M8 som man skruvar lös under ifrån. Sen är det en skruv på klammern som håller fast den i turbon, den tar man från motoutrymmet. | |
| Freo - Det lät oförskämt smidigt att få lös den. Ska höra mig för om jag hittar någon som svetsa röret i DPF:en. | |
|
Länk Länk Länk Har inte påbörjat bytet än |
|
|
Pekki - tack för länkarna! Som sagt, hojta gärna när du har gjort bytet! Mvh Odmann |
|
| Pekki - Vad har du för motorkod? | |
|
Motorkoden va n47 d20c Har tyvärr inte bilen kvar längre Så ja hann inte byta de där Dock så har ja grejerna kvar. Kan säljas till nåt vettigt pris |
|
|
Jävlar, det går fort i hockey! Jag hittar bara N47D20 men ingen bokstav på slutet, kan man få fram det någonstans? Fast det kan väl inte vara någon skillnad på avgassystemen på dessa olika motorkoder? Vad ska du ha för delarna då? |
|
| Du har PM | |
|
Nån som testat att bara fästa nytt rör med klammor ? ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
Nu har jag bytt flexrör på en 320d x-drive -10. Fanns inget passande på Biltema men Meca har artnr: 1320-265587 för 225 kr och det passade perfekt. Länk |
|
| Sidär,lite skillnad på 2k röret från BMW :-))) | |
| Japp, Mecas är av märket Bosal och Bosals artnr är: 265-587. | |
| En BMW-verkstad jag hörde med begär ca 13000 kr för att byta flexrör på min 320xd. Är det rimligt? Det skulle vara 5-6 timmars arbete enligt dem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.