|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu blev det äntligen dags för bromsbyte och då passade jag på att slänga dit de nya bromsbeläggen TRW DTEC COTEC (GDB1611DTE) tillsammans med nya bromsskivor från Brembo (09.9752.11) på framaxeln. Återkommer med mer info när jag kört ett tag med denna setup! |
|
Trådlyft! Det är snart dags att byat belägg på min M550d och skulle vilja välja lite vassare belägg den här gången. Vad tycker vi om EBC? eller annat . feredo var bra men dammade som bara den dock bra grepp, Vet att dom har en sport variant men den verkar inte finnas till min. Tips? |
|
Inte vanligt att man får både low-dust och bättre prestanda. Man kan få lite av varje med EBC Redstuff Ceramic, men de är bara halvbra på low-dust och prestanda (är ju såklart en uppgradering när det gäller från prestanda från deras ordinarie OEM belägg Ultimax2 men inget märkvärdigt). @catch_me : Vilka bromsbelägg har du idag och vad för typ av problem upplevde du med dessa (då du vill ha "vassare" bromsbelägg)? Vilket problem har du som du vill lösa? När det gäller uppgradering av bromsbelägg finns det ett par olika nivåer (vilken nivå man ska lägga sig beror på vad man planerar att använda bilen till och hur). Bromsbelägg som brukar anses vara snäppet bättre än vanliga gatbelägg är exempelvis Ferodo DS Performance, Ferodo DS2500, EBC Green, EBC Red Ceramic, StopTech Sport, Carbotech AX6, PFC Z-Serie och många många fler. Därefter börjar du hamna i en zon med belägg som är avsett på bana men fungerar även på gata och sen mer eller mindre renodlade banbelägg. I den här gruppen har du exempelvis Ferodo DS3000, Carbotech XP8 (XP10 och XP12 brukar användas på tyngre och motorstarkare bilar), PFC Z-serien, Pagid R-serien, Pagid RS-serien, EBC Yellow, EBC Blue, EBC Orange och nu på senare tid har de släppt RP-1 och uppföljaren RP-X som är renordlade bromsbelägg (som jag inte vett så mycket om faktiskt eller någon erfarenhet) och utöver de som nämnts finns en enorm dröse massa andra bromsbelägg. Använder själv Carbotech XP8 fram och StopTech sport bak på min E30 323i -85. |
|
Hej Vet inte vad för belägg som sitter på just då det satt på när jag köote bilen förra året.Har inga problem annars utan tänkte mest för kul skull och hade varit trevligare med lite vassare bromsar. Som sagt Ferdo hittar jag inte till min bil, men EBC verkar finnas som är intressant. det är till vardags körning egentligen ett delikat bekymmer |
|
|
Har goda erfarenheter av Ferodo DS Performance, som skitade ner fälgarna mindre än originalbeläggen. Men om de inte finns tillgängliga är det ju svårare.... Kolla om Brembo har Xtra-belägg till din bil: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den var nytt tack Johan ska kolla in den lite närmare. | |
"Lite vassare" är ett ganska luddigt krav :-) Är det högre deacceleration (och stoppsträcka) du i första hand behöver eller vill ha? Är det bättre motstånd mot fading du i första hand behöver eller vill ha? Är det ett extremt initialt bett du i första hand behöver eller vill ha? Är det en mer konsekvent/jämnare bromskraft under själva inbromsningen du i första hand behöver eller vill ha? Vill du att bromsarna ska ha i princip samma egenskaper när de är helt kalla? Detta är några exempel på frågor som dyker upp när det är dags att välja uppgradering av bromsbelägg. Men detta brukar oftast föregås av att man har ett eller ett par områden som man inte är riktigt nöjd med (du verkar dock överlag nöjd med dina bromsar). Men för att veta at man "blir vassare" bör man veta vad som sitter där idag :-) Men vi kan lugnt utgå att det sitter helt vanliga standardbelägg där. Om jag får gissa så låter det som att du är ute efter följande: * måste fungera direkt trots belägg och skivor är iskalla (bil används som daily driver) * lite värmetåligare belägg (vilket betyder att de klarar flera långa kraftiga inbromsningar och inspirerad körning utan att friktionstalet sjunker och man känner att bromsarna tar sämre och sämre) * ett relativt kraftigt initialt bett och jämn och konsekvent friktionstal under själva inbromsningen * gärna så lite dammande som möjligt * gnisslande bromsbelägg är ett big NO-NO (vissa high performance bromsbelägg kan gnissla med en sån där härlig racingfeeling fast få uppskattar det på sin daily driver) Då är nog bromsbelägg liknande nedan det som nog skulle passa dig bäst: EBC Red Ceramic Länk Ferodo DS Performance (fast fanns ju inte till din bil) Länk Brembo Xtra (detta hade jag också missat) Länk Carbotech 1521 (AX6 är lite vassare men dammar lite mer och kan väsnas lite) Länk PFC Z Länk Pagid S N-Brake Road Spec och många fler... Fast så vansinnigt stor skillnad kommer du inte att märka (då du inte gått rejält över gränserna på de vanliga belägg du har idag). Förvänta dig inte att du sitter som ett frimärke i vindrutan bara du nuddar bromspedalen :-) Den största skillnaden mellan vanliga och vassare bromsbelägg är värmetålighet (vassare bromsbelägg fungerar lika bra även vid högre arbetstemperaturer till skillnad mot vanliga som faller av ganska markant när de blir riktigt varma) och eftersom du inte kommit upp till dessa nivåer så kommer du inte märka så vansinnigt stor skillnad. Men kör du lite inspirerat så kommer du märka skillnad (eller rättare sagt du kommer märka att allt fungerar som det ska utan några problem). |
|
Bmw-slangen: Du läser mina tankar. precis som du skriver tänker jag . Om jag får gissa så låter det som att du är ute efter följande: * måste fungera direkt trots belägg och skivor är iskalla (bil används som daily driver) * lite värmetåligare belägg (vilket betyder att de klarar flera långa kraftiga inbromsningar och inspirerad körning utan att friktionstalet sjunker och man känner att bromsarna tar sämre och sämre) * ett relativt kraftigt initialt bett och jämn och konsekvent friktionstal under själva inbromsningen * gärna så lite dammande som möjligt * gnisslande bromsbelägg är ett big NO-NO (vissa high performance bromsbelägg kan gnissla med en sån där härlig racingfeeling fast få uppskattar det på sin daily driver) |
|
|
DS Performance var skrikfria trots avsaknad av antiskrikplattor på baksidan av beläggen. De bet snabbare initialt även med kalla bromsar samtidigt som de bromsade lite mer aggressivt (kraftigare deacceleration) när man bromsade hårt. De var mer värmetåliga och dammade mindre. Dammet var dessutom inte lika kolsvart som OEM-beläggen utan mer grafitgrått. Allt jämfört med standardbeläggen (har för mig att det var Textar-tillverkade) på E46:an, standardbromsar i övrigt men med slitsade/hålborrade bromsskivor. Troligen har Brembo Xtra motsvarande egenskaper, men jag har ingen personlig erfarenhet av dem och har inte hört/läst så mycket om dem då de är rätt nya på marknaden. Ferodos DS-bromsbelägg brukar inte säljas via samma kanaler som deras standardbromssortiment, så kolla för säkerhets skull om det finns DS Performance t ex. till din bil: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan, Har kollat men finner inget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.