|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Så vad du säger är att materialet i skivan och backarna "smälter tillbaka" in i dessa när materialet blir tillräckligt varmt? | |
|
Har IDAG bytt till Textar "epad" och skivor på framaxeln... Väntar med högt ställda förväntningar på utfallet... |
|
|
Bytte igår till zimmermann skivor och feredeo belägg får se hur det artar sig. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har nu inhandlat TRW DTEC belägg till min E87 120i (passade på att köpa både fram och bak). Får se om jag slänger på dem denna säsongen eller väntar till nästa säsong - får återkomma hur dessa beter sig. |
| ...Nu har jag kört några dagar med TEXTAR skivor & belägg,so far: Initialt,så får jag intryck av att det behövs något mer tryck på pedalen vid kalla/låga hastigheter än original ( Utgår ifrån att det satt ATE grejer ifrån början). Känns propotionerligt mer" bromstrycksbalanserade" vid högre hastigheter. Men detta är bara ett första intryck ( c:a 500km) Blir en Tysklandsresa i slutet av April. Då lär Textarbromsarna få bekänna färg. | |
|
Trådlyft ! Har nu kört 400 mil genom Europa med Feredo fram. Mina fälgar ändrade färg kan jag säga dammar så sjukt mycket så det är inte sant. Dom är nu inlärda både skiva och belägg och kan meddela att jag kommer inom kort byta dessa belägg. Bra grepp dock. Överväger keramiska men rädd att jag ska ångra mig, vad rekommenderar panelen? |
|
@catch_me Vilka Ferodo belägg var det (hittar inte Ferodo Premium), enda jag hittar är "Ferodo Premier Eco-Friction". Var det dessa du monterade? Vilken modell av TRW-belägg monterade du där bak? Jag har redan gått all-in och köpt typ av keramiska både fram och bak (TRW DTEC), men är inte läge ännu att byta. Blir nog först nästa sommarsäsong som jag slänger på dessa. Däremot gör jag ett litet experiment för att enklare kunna jämföra mängden av bromsdamm (noterar när fälgarna tvättades senast och tar bild vid något eller några jämna miltal). |
| Nu har bilen "rullat in" Textarskivorna & beläggen. Tar bra & och verkar inte tröttas ner vid lite mera aktiv körning. Nu säger slitagevarnaren att det är dax för bakaxeln. Finns det någon anledning till att INTE välja Textar även här ? | |
| Tillägg: Textarbeläggen (epad),dammar anmärkningsvärt mindre än BMW-original,som jag misstänker är ATE. | |
|
jsn, har missat att svara dig... Som jag har fått det förklarat för mig är att vid låg hastighet blir inte beläggen så varma och då skapas friktionen "mekaniskt" mellan skiva och belägg där friktionen skapas genom att beläggen och i viss mån skivan drar isär varandras molekyler och slits ner, eller lite förenklat "hyvlar av material". Vid högre värme skapas det en film på beläggen och skivorna som blir klibbig/sträv när den blir varm och i stor utsträckning smetas filmen tillbaka på skivorna och beläggen när den svalnar av (har lämnat ytan där belägg och skivor möts när skivan snurrar). Den första typen av friktion kallas på engelska; abrasive friction Den andra typen av friktion kallas på engelska; cohesive friction Givetvis slits belägg och skivor vid hårda bromsningar vid hög hastighet, men relativt sett i förhållande till när man bromsar med kalla bromsar är slitaget "lägre" vid "rimligt hög temperatur". Dock finns det en övre temperaturgräns (fråga mig inte var den är för det vet jag inte och det skiljer garanterat beroende på exakta förutsättningar) där det enbart är den första typen av friktion som är möjlig, med stort mekanisk förslitning av både skivor och belägg som följd av riktigt hög temperatur vid inbromsning. Dock är det väl här olika typer av racingbelägg kommer in med mer exotiska/värmetåliga formula, som å andra sidan fungerar dåligt vid lägre temperatur...allt är kompromisser med många parametrar inräknade. Göran69, en nackdel som tillverkarna själva nämner med keramiska belägg, är att de har en sämre förmåga att "slipa bort" rostangrepp på skivorna, och då särskilt om de har blivit hårdare angripna av rost - dvs. potentiellt problem främst under vintern och då särskilt om man låter bilen stå längre perioder så rosten kan få fäste i skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@catch_me Vilka Ferodo belägg var det (hittar inte Ferodo Premium), enda jag hittar är "Ferodo Premier Eco-Friction". Var det dessa du monterade? Vilken modell av TRW-belägg monterade du där bak? |
|
Hej! Ledsen för sent svar få jag befinner mig utomlands loggar jag inte in så ofta. Länk Det är dessa jag kör med och är just nu sjukt missnöjd med all damm som gör mina vackra fälgar nästan helt grå.. det är dock mycket bra grepp. Men jag kommer att byta inom kort men vet dock inte till vad. Kör med zimmermann sport skivor runt om. |
|
Ingen fara catch_me, bara jag som är otålig och lite nyfiken på om det var en speciell modell av Ferodo som dammade så hiskeligt :-) Aha - FDB4285 - ok då är det "Ferodo Premier Eco-Friction" du har (var lite fundersam på om du hade någon annan modell). Dammar de så hiskeligt? Håller själv på att jämföra vad jag har idag (och de TRW DTEC jag ska montera längre fram). Kör idag med "BMW Original Textar" där fram och "Bosch EuroLine" där bak) och jag tycker inte de dammar speciellt mycket - men det kanske bara jag som har hög "smärttröskel"? :-) Ska faktiskt ta lite bilder och se om ni har samma "nivå" av bromsdamm. |
Såhär ser mina hjul ut efter 128 mil / 27 dagar (nu bromsar jag mer än vanliga Svensson så detta motsvarar nog 200 mil för Average Joe). Skulle väl säga att det är svagt över medel med bromsdamm men inget alarmerande. Fram : Länk Bak : Länk Det är som sagt "BMW Original Textar" belägg fram och "Bosch EuroLine" belägg bak. |
|
Har Textar, riktigt nöjd. mcwede |
|
|
Ser bra ut mina fälgar blir riktigt grå svara efter ett tag. Har kollat in dessa men vet ej vad jag ska välja. Brembo bra grejer lika så med Zimmermann sen finns det Jurid white undrar vad som menas med det? White alltså Länk |
|
|
spola fram till 1.20 min Gustav testar Keramiska bromsar .. Man vill att det ska ta i på en gång.. kanske han läser detta inlägg och vill skriva sin upplevelse?? |
|
@catch_me : Jag delade upp din trippel-länk i tre mer hanterbara länkar :-) Gissar på att du sitter och knapplar på en smartphone :-) Brembo belägg Länk Zimmerman belägg Länk Jurid White Low Dust belägg Länk Vimpelwebsiterna kan inte användas för att få någon info, för mig är de endast ett formulär som jag fyller i när jag vet exakt vad jag vill ha - anser att den info de har på dessa websiter fungerar på sin höjd som dasspapper :-) White verkar vara Jurid's beteckning på deras "low dust" produkter. Visste faktiskt inte om detta! Så här verkar det finnas ytterliggare ett "low dust"-alternativ (verkar som de flesta tillverkare verkar haka på eko/lowdust/quiet-trenden). Länk |
| Tack tack. Verkar som att Jurid är keramsikt om jag har förstått det rätt? Då vill jag nog inte satsa på det eller rättare sagt vågar inte prova det äänu.. Har du sett videon jag har länkat ? tyckte han sa att den greppar lite för sent | |
Njae, det finns säkerligen "ett antal" olika vägar att gå för att uppnå "low dust" produkter - det handlar i första hand om "ingredienserna" i friktionsmaterialet. Det är ju en salig blandning av material de häller ned i matberedaren som tex glas, icke-syntetiska fibermaterial, syntetiska fibermaterial (tex Kevlar som är ett varumärke av en viss typ av aramidfiber), olika typer av kolföreningar, stål, koppar, grafit samt olika typer av keramiska material i alla dess former. Och allt detta görs i olika typer av blandningsförhållanden, blandningsprocesser, bindningsprocesser och tillverkningsprocesser för att skapa olika produkter. Men gissningsvis så använder de flesta tillverkare en större eller mindre mängd av keramiska komponenter i sina low dust belägg. Men i ärlighetens namn så kan jag inte särskilt mycket om de material som används i bromsprodukter, så du får ta det jag skriver med en nypa salt :-) Jurid nämner ju exempelvis att det är ett "newly developed ceramic compound", men vad det betyder rent produktmässigt har vi inte en aning om. Allt detta är ren marknadsföring och vi som är med och utvecklar tekniska produkter vet hur det fungerar :-) Så jag skulle vilja säga att det inte går att göra ett generellt uttalande att om det finns en keramisk komponent i ett bromsbelägg så kommer det att bete sig på ett visst specifikt sätt. Hmmm, blandar vi inte blåbär och hallon här (till en god drottningsylt)? Gustav lattjar väl med Audi's extra option i form av keramiska bromsar? Lite svårt att veta då det inte är så mycket info i videon... Det är väl liknande vad BMW erbjuder - som egentligen är CSiC dvs carbon cermaic brake discs. Fast i den här tråden är det ju bromsbelägg och dess friktionsmaterial och eventuell inblandning av keramiska komponenter i dessa som vi bubblar hej vilt om :-) EDIT : Tror faktiskt CSiC är en ihopdragning av de olika komponenterna som används dvs C=carbon och SiC= silicon carbide. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.