AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.057

bromsbelägg som dammar minimalt f10

Sida 1 av 3
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Ska snart byta bromsbelägg fram på min 520d -2014. -Men jag skulle vilja ha belägg som inte avger så mycket
svart damm! -Har ni några tips?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har exakt samma funderingar till F31...

Skulle helst köpa Ferodo Performance DS då jag var väldigt nöjd med dem på E46:an.
Bra bromsegenskaper, tysta och fina samt dammar mindre än standardbelägg. Dessutom blir dammet som produceras inte så kolsvart utan mer grafitgrått.

Men i nuläget producerar de inte belägg med den formulan till F30-serien som har "standardbromsarna".
Har kontaktat Ferodo och de KANSKE (beroende på hur försäljningen av Performance 2500 går i den modellen) kommer att producera belägg i DS-formulan till våren.

Om de har belägg till F11 i DS-formulan vågar jag inte svara på men kolla på deras hemsida (sök på Ferodo Performance).
Om de har det kan jag rekommendera de beläggen!

De är även godkända för gatbruk, men klarar lite högre värme än vanliga belägg utan att ta dåligt när de är kalla (upplevde dem faktiskt som att de bet snabbare och bättre redan som kalla i förhållande till redan bra originalbeläggen).

Jag har funderat på ATE-ceramic-beläggen som ska damma väldigt lite, hålla länge och vara skonsamma mot skivorna.
Men det finns flera som säger samma sak: de biter inte direkt utan behöver några meter innan de tar ordentligt (sedan biter de lika bra eller bättre än standardbelägg), vilket kan upplevas som obehagligt.
Så jag kommer troligen inte att köpa de beläggen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är delvis intresserad av samma topic.

Har ingen eller liten erfarenhet här, men vad som borde troligtvis vara det bästa på pappret iallafall vore att gå över till vad tillverkare ofta benämnar keramiska bromsbelägg (vad man gjort är att man ersatt en viss del av friktionsmaterialet med keramiskt material).

Det sägs ge mindre bromsdamm, ljusare färg på bromsdammet samt att det inte lika lätt biter sig fast på fälgar.

EBC Redstuff (inte de gamla EBC Redstuff utan de nya EBC Red Stuff Ceramic) är ett exempel på denna typ av bromsbelägg, de är även vanliga och lättöverkomliga.

Funderar själv på att prova dessa när det är dags att byta fram på min E87.

ATE har även denna typ av bromsbelägg. StopTech har en produkt med delvis samma inriktning.
sp
258
spelepojk
Ferodo performance verkar inte finnas till f10, inte heller ebc redstuff, men ebc greenstuff finns- hur är de?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är inte på något sätt en materialexpert, så det blir lite av en gissning.

Verkar som EBC Greenstuff är mer åt organiskt friktionsmaterial, vilket brukar ge lite mindre och mer lätthanterligt bromsdamm än vanliga bromsbelägg som har semi-metalliskt friktionsmaterial.

Om jag får gissa så ligger nog EBC Greenstuff någonstans emellan vad du har nu och EBC Redstuff.

Fasiken, måste kolla om EBC Redstuff finns till min (jag vet att ATE Ceramic finns iallafall).

EDIT : Crap, min 120i var för motorsvag så EBC Redstuff finns inte till den. Min till min track day car finns det däremot - där jag bryr mig minst av allt.... Nåja...

Får nog snegla på ATE- eller Bosch-alternativen isåfall...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TRW och Textar har också "low dust-belägg".

TRW:s heter Dtec
Textar:s heter E-pad

Men jag misstänker att de är väldigt lika Ate Ceramic i uppträdande...

Mvh
Johan B

sp
258
spelepojk
schmiedmann hade visst redstuff till f10 ! -Får köpa när det är dags!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@spelepojk : Är du säker? Vilket EBC artikelnummer är det på det?

EBC's 2017 katalog säger att det inte finns (men det kan självklart ha blivit tillgängligt för F10 på senare tid men inte kommit med i katalogen).

Schmiedmann har heller ingenting för din F10 520d -14 på hemisdan, men än en gång så kan inte allt visas utan de kan ju självklart ta hem från tillverkaren om det finns.

Men du är säker på att det passade dina standardbromsar? Det var inte så att det fanns belägg men det var BMW Performance bromssystemet?

Till exempel har Schmiedmann EBC Redstuff till min E87 120i - men bara om man har BMW Performance bromssystemet.

För min del så finns inte EBC Redstuff och Textar epad fanns bara till bakbromsarna. Så det är ATE Ceramic, Bosch QuietCast Ceramic eller TRW DTEC som jag kan välja mellan...

Alla har fått lite märkligt blandade recensioner... Antar det enda sättet är att prova :-)
sp
258
spelepojk
-Jag skickade ett mail till schmiedmann som hänvisade till detta produktnummer; DP32088C, När jag kollar står det 528i LCI. Men det ska passa även till 520 enligt dom, -får försöka kolla upp det!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jomen, det är 2088'orna du ska ha till din 520d F10 -14!

Så de där DP32088C'orna ska passa till din bil.
Schmiedmann har helt rätt, dock så blir man rejält tveksam till kvaliten på EBC's katalog - känns lite som "luckorna får du fylla i själva för de orkade inte vi göra".

Men då ska jag kolla till min 120i igen :-)

EDIT : Crap, nä sådan tur hade man såklart inte... Finns inte till min 120i...
sp
258
spelepojk
Ok! kanonbra! då blir det sådana så småningom...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag bytte i juli till Textar och är super nöjd
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Catch_me, var det Textars keramiska eller "standarbelägg"?

Mvh
Johan B

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hehe pinsamt missade svara dig Johan ledsen för det. Nu på lördag ska jag byta samtliga bromsar skivor plus belägg. Skivor blir zimmermann sport bak och fram. Belägg blir feredo premium fram och trw bak. Ska även passa på göra oken fina och måla dem till midnight Black.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Missade svara dig igen. Textar ikke keramiska och dom dammade knappt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Catch_me, ok, då skiljer sig dina erfarenheter av Textar-belägg mot mina.
På de bilar som jag har haft Textar-belägg på, har de dammat rätt friskt...för att inte säga att fälgarna har blivit väldigt svarta av dammet.

Men Textar kan iofs ha bytt formula och de kanske är bättre på den punkten numer.

Kanske ska nämna att de för övrigt fungerade väldigt bra och höll länge.
Både Textar och Ferodo är/var OEM-leverantörer till BMW av bromsbelägg, så endera är bra grejer även om BMW:s originalbelägg brukar skita ner fälgarna mycket.

Mvh
Johan B

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Du har så rätt mina textar var inte lika bra alls och dammade massor men vågade inte avvika från fungerande koncept då jag visste att det var bra grejer. men på min förra 525a gjorde dom succé.
Men är bromsdamm bara av ondo?

Bromsdamm är väl ändå en indikation på att det är belägget och inte skivan som slits och är inte det att föredra istället för hårdare belägg och att skivorna slits mer.

Är inte lite mjukare belägg att föredra för vardaglig bilkörning och hårdare belägg för tuffare körning om man generaliserar lite grann? Eller har utvecklingen fått fram bra bromsbelägg som passar för mjuk svenssonkörning utan att dom dammar knappt något alls?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De keramiska beläggen ger lägre bromsdamm och mindre slitage av både skivor och belägg men de har vissa nackdelar och kostar mer.

Men det här med bromsar är ett komplicerat område där det som vanligt ofta handlar om kompromisser.

Men om man ska förenkla det väldigt mycket utifrån det lilla jag vet om bromsar, så kan man säga att:

1. Vid bromsning i låga hastigheter sker bromsningen genom mekanisk friktion/avverkning på beläggens/skivans material.

2. Vid högre hastigheter sker stor del av inbromsningen i form av omvandling till värmeenergi mellan friktionsmaterialet i klossarna och den yta av friktionsmaterial som klossarna lägger på skivan.

Sedan finns det en uppsjö olika typer av friktionsmaterial med olika egenskaper varav de stora huvudgrupperna är organiska, semi-metalliska, metalliska och keramiska. Alla har olika egenskaper med olika för- och nackdelar.

De flesta bilmärken (i alla fall europeiska med mer "väldimensionerade bromsar") brukar välja friktionsmaterial som ger bra bromsegenskaper i både låg och hög hastighet och samtidigt är tysta, håller länge, är relativt snälla mot skivorna och har rimligt pris - men det brukar då leda till att man måste prioritera ner "nedsmutsningsegenskaperna" som de facto är en ren kosmetisk fråga.

Bromsar är ett område där det finns enormt mycket att läsa in sig på om man bara vill...

Mvh
Johan B

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Johan - vad är skillnaden mellan 1 och 2? All friktion genererar värme, men naturligtvis blir det ännu varmare vid en högfartsinbromsning då det är större rörelseenergi som skall omvandlas till värme.
Menar du att materialen i backarna och skivan ändrar egenskaper vid högre temperaturer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jsn, jag kanske uttryckte mig opedagogiskt så jag gör ett nytt försök:

Vid lägre hastigheter "hyvlas det av" material i stor utsträckning (i förhållande till retardationens storlek) vid bromsning, materialet kan försvinna från beläggen, skivorna eller båda alternativen beroende på materialval. Normalt är nog att skivorna tar mest stryk i det fallet då friktionsmaterialet som tidigare överförts från klossarna tenderar att slitas bort från skivorna vid den mer "mekaniska" bromsningen.

Vid högre hastighet "jobbar" friktionsmaterialen mellan klossen och skivan (det skikt som överförts från klossarna till metallen vid högre arbetstemperatur) genom att bygga upp värme som leds bort (genom metallen och luften) men där blir det mekaniska slitaget på klossar och framför allt skivorna inte så stort (sett till retardationen) då materialen kontinuerligt återförs mellan varandra.

Vet inte om den förklaringen var bättre...?

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.