|
|
|
|---|---|
|
Passar dom rakt av eller man blir tvungen att använda sig av spacers? Har för mig att inpressningsdjupet är mindre på E90 och då passar det inte. | |
|
Det beror på! E46 ligger runt ET 42-47 mm på de flesta originalfälgarna, men kan ligga någon/några mm. upp eller ner beroende på fälgstorlek och fälgmodell. M3 är ett undantag då den har ET 20 mm på bakaxeln. E90 ligger oftast runt 35 mm på de flesta originalfälgarna, men det skiljer även här på fälgstorlek och modell. I de flesta fall går det att använda E90-fälgar på E46, men man måste veta exakt vilka fälgar/ET för att säga säkert. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, inte helt enkelt det här Johan. Vet bara att det är bmw orginal fälgar 17 tum suttit på en E90 330. Som var tänkta att skifta över till E46 330. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det BMW originalfälgar så finns alltid dess reservdelsnummer ingjutet i fälgen. Det är ett 7-siffrigt nummer som man kan hitta antingen på insidan av fälgen eller bakom eventuell fälgkåpa (se exempel nedan där man kan hitta 1 179 774 ingjutet) Länk Med detta nummer kan du sedan ta reda på fälgens storlek, bredd och inpressningsdjup och vara säker på att du har rätt information. Ofta är även dessa mått ingjutna, men det blir lätt fel när folk ska läsa av detta så begär reservdelsnummer istället så vet du att det är rätt information. |
| Bra info! Ska försöka få fram det reservdelsnumret innan ett eventuellt köp då för att säkerställa. | |
|
Generellt borde det funka då fälgarna bara kommer ut litegrann mot fälgkanterna. Brukar kika på denna sida för vilka ET och breddmått som funkar på bilar: Länk (finns en tabell på sista tredjedelen av sidan med stock, mild och aggressive fitment) Sen kan man laborera med olika fälgbredder här: Länk |
|
| fälgkanter=skärmkanter | |
|
Skulle inte rekommendera det ... Det kanske ser fräckt ut med fälgar som går längre ut . Men om du frågar en ingenjör på BMW så hade han sagt NEJ direkt Det förstör bilens geometri och det blir större påfrestning på bussningar / hjullager / fjädring vi pratar om 1.5 cm här på bakhjulen ..jag hade aldrig gjort det . |
|
|
Det gamla hippa tyskstuket är ingen höjdare idag längre :) Rör det sig om 1,5cm utanför så är det på tok för mycket. Verkar som man får se sig om andra fälgar istället. |
|
@Bmw-Alpina-M : Vad var det för artikelnummer på de tilltänkta E90-fälgarna? |
| Har tyvärr inte kommit så långt i sökandet att jag har det nr. | |
|
Bak är det minst problem med att avvika med ET-måttet. Fram påverkar man scrubradien vilket kan ge obehaglig styrgeometri. Om man t.ex. bromsar hårt och höger och vänster hjul har olika grepp så får man moment som vill styra. |
|
@Bmw-Alpina-M : Har säljaren lyckats läsa av siffrorna där bak på fälgarna? Vad var det för fälgar? |
|
Bmw-Alpina-M, det är ju inte så att ET42-47 i jämförelse med ET35 gör att de hamnar 1,5 cm utanför skärmkanten. ET 35 breddar 7 mm mer utåt än ET42 så totalt 14 mm bredar på axeln och jag har E90 fälgar på min Compact på vinterhjulen med helt ok frigång innanför skärmkanten. |
|
|
bmw-slangen Nej jag var tveksam inför dom fälgarna, så det blev inte vidare kontakt med säljaren. Så vet fortfarande inte vad dom heter, och vad jag kan se så är annonsen borttagen. Blir till att satsa på lite andra roligare fälgar till sommaren istället, som jag vet passar. |
|
|
Granhult Kan vara felräknat dock, är det som du säger så borde det gå då. |
|
|
Vill man förstå inpressningsdjup (ET eller IS-värde) ska kan man t ex läsa och titta här: Länk ET-värdet i sig anger alltså avstånd i millimeter mellan fälgens anliggningsyta och fälgens centrumlinje i färdriktningen. Själv håller jag mig till orginal-värden på ET, för säkerhets skull. Vet inte vad som händer om/när man avviker. Har hitills alltid hittat någon rekommenderad BMW-fälg som fallit mej i smaken. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Bra länk! Så i detta fall kommer inpressningsvärdet öka negativt, med 8mm vilket kommer att resultera i oönskad spårvidd som följd. Vilket är ganska mycket ifrån original så det känns inte så säkert. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.