|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en bmw e39 523i 96a. Kopplingen var dålig så då tog jag lös allting bytte tryckplatta och lameller, skruvade tillbaka allting, luftade även kopplingen och fyllde på med ny olja. När allting var på plats och den skulle backas ut ur garaget så går det inte att få i en växel. Vad är fel? Kan själv inte komma på något som låter troligt, så tänkte om ni har några idéer här. | |
|
Lamellen skall monteras åt rätt hål. Sidan som skall vara mot växellådan skall (borde!) vara märkt med texten "Getriebeseitig". Du har ett "mothåll" för kopplingsarmen, den är av plast, smulas den sönder eller whatever så, nummer 6 i länken. Länk |
|
| Lamellen är åt rätt håll, men den där lilla plast grejen är skadad själva toppen på den är platt. Kan det vara så enkelt som att bara sätta ditt en ny sådan? Eller finns det något jag kan kolla innan jag skruvar ihop den igen. Känns drygt måste ta lös igen. | |
| Låter ju inte bra att den är skadad, kan mycket väl vara orsaken till att kopplingsarmen inte rör sig så mycket som den skall. Jag utgår från att kopplingsslavcylindern har full slaglängd när man trycker ner kopplingspedalen i botten. | |
| På vilket sätt var kopplingen dålig innan bytet? Var det svårt att få i växlarna så ligger nr 6 bra till, frågan är om din gamla koppling ens var utsliten isf... | |
|
Slavcylindern funkar bra. Jag bytte kopling pga att det slirade när det varvade över 4000 |
|
| Ok. Nr 6 är viktig, är den kass/dålig så blir det som i ditt fall. Man brukar alltid byta den när man byter koppling då den är dels tillverkad i bräcklig plast och dessutom billig. Så om den är (blev!) tillplattad/smulad när du bytte koppling så har du förklaringen. Man kan köpa uppgraderade eftermarknads varianter helt i metall, ingen risk att den går smulas/spricker/whatever. | |
| När ett fel är löst finns det ju alltid fler. Bytte den där lilla plast grejer, bilen står nu Pallat upp och det går att få i växlar men det slutar inte driva när jag kopplar. Hjulen snurrar så länge en växel är igång. | |
| Fast det brukar vara så att hjulen "rullar med" även vid urkoppling, speciellt vid helt ny koppling, dock så finns det inget "driv" så att säg, denna "effekt" kommer minska/försvinna med milen...Hjulen skall dock stå still i friläge... | |
|
Nu är den provkörd ut ur garaget och tillbak in igen. Man får inte i växeln helt och hållet. Det går bara att få i växlarna när den är avstängd. Om man trycker ner kopplingen och håller växelspaken mot en växel så driver den lite framåt. Det går att starta bilen på en växel och köra då. |
|
| Hörs det missljud när du lägga in växeln? | |
| Nej inga missljud | |
| Kan det bero på länkaget till växelspaken? Har du stor glapp i växelspaken annars? | |
| Växellådan funkade fint innan och det känns inte konstigt nu heller i den. | |
| Växellådan funkade fint innan och det känns inte konstigt nu heller i den. | |
|
Tydligen frikopplar den inte helt. Du har inte gjort något fel med luftningen av slavcylindern så att du fortfarande har luft i systemet och det gör att den inte orkar frikoppla? Annars så låter det som du monterat något fel eller att du har fått någon del som inte passar din bil. |
|
|
1: Att det "driver" (bakhjulen i luften, växel i, koppling nedtryckt) är OK, är kopplingen som "draggar" lite mer när den är ny så att säg. Bilen på marken med koppling nedtryckt: Bilen skall inte röra sig. 2: Vad betyder "Om man trycker ner kopplingen och håller växelspaken mot en växel så driver den lite framåt. Det går att starta bilen på en växel och köra då." Första påståendet blir ju en följd av 1, är väl synkringarna som gör det de skall därav att det blir så (med bakhjulen upplyfta!)? Det andra förstår jag inte, eller menar du att bilen (motorn) kan startas med växeln i o sedan köras, men du kan inte få i växeln med motorn igång? 3: Om du inte kan få i växlarna med motorn igång betyder det att de inte går i alls, eller att det "skorrar", eller att de går i halvvägs men väl inte "snäppa fast"? De två första beror på kopplingen enligt mig, dvs den "draggar" lite för mycket/kraftigt. Kan det eventuellt bero på att någon kanske svarvat svänghjulet nån gång isf? Är det det tredje att de inte snäpper fast så finns det två möjligheter enligt mig, antingen så är det för mycket glapp i länkaget (nr 4 i länken Länk eller så har du böjda gafflar inne i lådan, vilket de kan bli om man våldar o drar hårt i spaken, speciellt när bilen gått långt o gafflarna blivit tunnare pga slitage. Jag skulle plocka ner allt igen (tråkigt jag vet). Kolla så allt sitter 100, kolla så urtrampningslagret (det är väl nytt) är 100. Att allt rör sig som det skall så att säg. Med lamellen monterad åt rätt håll, friskt mothåll till kopplingsarmen o en slavcylinder som har fullt slag så måste det gå att få i växlarna oavett om motorrn är igång eller inte, även om synkringarna sett sina bästa dagar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.