AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.678

523 eller 528?

Sida 3 av 3
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Det är som på Ingemars dagar (gammal slalomlegend för de unga kepsarnas vetskap) då satt Plex (TV-sport legend) med väckarklockan och hojtade i rutan, "Han leder med en hundradel vid mitt märke"

Aldrig stämde det, men det var kul ändå, för Ingemar vann nästan jämt, ibland med flera sekunder.

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Och ungdomarna hade inte kepsar på den tiden, de hade Ingemarmössor, med björnar på, stickade av arbetslösa hemmafruar i Tärnaby.

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Det intressanta med 523/528 är de marginella skillnaderna. Normalt sett brukar den motorstarkare modellen stoltsera med lyx och flärd men så är icke fallet med 528. BMW nedgraderade istället namnet på 2,5-literssexan till 523 i hopp om att BMW-kunderna skulle uppleva ett språng mellan modellerna. Idag är ordningen rättställd då 530 är betydligt snabbare än 525.
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Vi har precis köpt en 523iT -00 och vi är mycket nöjda med den. Har mätt förbrukningen med BC och den visar 0,78 landsväg, 0,9 blandad, och förhoppningsvis så stämmer det ganska bra, den går som en dröm helt enkelt. Men kan ej jämföra med en 528 eftersom att vi inte har provkört en sådan, men den går nog helt kanon den också. :o)
Det som värkar bra på 528iT är att den har automatisk nivåreglering(i bakvagnen), hade gärna sett att det fanns på våran 523.

Köp den bil som du tycker känns mest rätt efter att du har kört både, och ett tips är att du lånar hem bilarna över en natt (en i taget;o)) så att du verkligen kan bilda dig en uppfattning om skillnaderna.

Ha det gött och kör gött!!!

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Är själv ganska gasglad så jag snittar 1,05-1,1 enligt BC! Tjejen lånade bilen fulltankad för lite landsvägsåka...BC:n visade på 0,77...var tvungen att fråga hur hon kört ;-) ...hållt 90-110 och gjort några omkörningar...så inget extremt snålköra ändå! Högerfoten kostar sina pengar men det är roligt!

Avgörande gällande motorn tycker jag är det bättre vridet. Snittbilen räknat är nog 528 mer utrustad men hellre en "fullutrustad" 523 än en snik-528! Automat=528! Som vanligt är det skick och utrustning som skall styra...kostnaderna är i stort sett desamma.
harri: Jag har fortfarande en sån mössa i nyskick! Hur fräck som helst!
Står "design stenmark" på insidan.
Med den på och en kosken in näven så klarar jag vilken vinter som helst. :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.