|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Under min senaste resa till sthlm så drog min bil 0.8 l/mil och det mätte jag på det riktiga sättet (tanka fullt, köra slut tanka fullt igen och kolla hur långt jag kom) ...men då är det 523 vi snackar. | |
|
Min resa från sthlm - järvsö för ett par veckor sedan visade 0,80 enligt BC. Verklig förbrukning var 0,87. Blandad körning (hemma) visar 0,95 enligt BC där verklig förbrukning är 1,02. Glädjemätare, javisst! :) -------------------------------------------- Länk |
|
|
Intressant att många rapporterar att B.C visar just 0.7-0.8 l/mil för lite. Ingen slump?? Planerad glädjemättning kan man tro. Behövs lite glädje nu när miljötomtarna fått igenom Biltullar i Stockholm. Huga Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Märkligt jag har provat bägge varianterna vid tankningar/kontra trippmätare/med färddatorn och det har bara varit marginell skillnad ?? harri 0,7/0,8l för lite??:)) nästan en liter per mil fel ?? skillnaden per hkr/lit 523/528 enligt instruktionsbok är 0,04dl per mil=ingenting. Efter att ha ägt den snålaste Volvo740 varianten som tillverkats B230K-87 datastyrd tvåports pierburg. 118hkr med en blandat sommarförbrukning på 0,85 och ingen prestanda alls. Så är ju 528 med sina 0,95 och 193 hkr rena sparbössan samt att den har bra prestanda för den förbrukningen.Men jag har inte plattan i botten för jämnan ska väl tilläggas. MVH Hasso |
|
Där blev det tokigt ja .... 0.07-0.08 skall det ju vara. Och detta i princip varenda tankning, som gammal statistiker så kan jag alddrig låta bli att jämföra och kontrollera. Plattan i mattan, njaa, men jag gissar att Essingeleden morgnar och kvällar tar ut sin tribut i mina 1.11 l/mil. Nåja nu skall det ju bli tomt på Mototrvägen, tullar skall införas, folket skall stuvas in i Pendeltågen. Då sjunker snittförbrukningen! Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ska väl säga att min MB190E(115hkr=0-100 industrisemestern) ligger på samma förbrukning som 528an oavsett lång eller kortkörning. Ev MB något billigare på långkörning men det går ju betydligt saktare också. MVH Hasso |
|
Jag har samma erfarenhet som hasso. Det är inte lönt att räkna. Har gjort det några ggr men det är margienll skillnad. Mvh /NP |
|
| Glöm inte att 528an har en annan spårvidd fram likadan som storebröderna 535-540. Bättre avstämd mot vägbanan för bättre väghållning. Det är inte bara motorn som skiljer. Varför denna kostar så mycket mer NY är inte bara motorn. | |
|
Ventilerade bromsskivor även bak. //Marin |
|
|
Marin;....det har til og med min originale E36 323i, 1997....og det er derfor logisk at E39 523i også har ventilerede skivebremser bag ! V-max |
|
| Även 523 har ventilerade skivor bak. På senare år fick 528 läderklädsel som standard. i övrigt är bilarna identiska. Om 528 hade varit en bättre utrustad bil hade det avspeglat sig på begagnatmarknaden. Trots att 528 var betydligt dyrare som ny kostar den ungefär lika mycket som 523 att köpa i andra hand. BMW tog saftigt med betalt för att byta till ett grövre borr då de skulle tillverka motorblocken till 528... | |
|
Verkar som om de flesta rekommenderar 528:an (fast de som gör det kör också en 528:a, verkar nästan vara ett mönster där : ) Har hittat en 523:a men rätt utrustning, d.v.s. mycket. Letade egentligen efter en 528:a, vill gärna ha mer motor. Ska försöka provköra båda modellerna sen får vi se. Ni som kan och vet. Det är ju 23 hk mer i en 528:a d.v.s ca 12% mer effekt, märks det jmf en 523:a? Hur är det egentligen med effekten i 523:orna, har läst på forumet om uppmätta 188hk, stämmer det? Finns det mätningar på 528:an orginal också, visar de de angivna 193 hk eller? Måste ändå säga att jag tycker inte att det verkar skilja så mycket i bränsleförbrukning mellan modellerna, men 0-100 tider säger att det är 1 sek mellan dem, stämmer det? //Fredde |
|
|
Tycker helt klart du ska köpa den bil "som känns rätt" och som du nämner hade ju hittat en bil med rätt utrustning. Stirra dig inte blind på motorn... Tycker jag... //Calle |
|
|
Varför de flesta här som har 528 tycker du skall köpa denna är för att de testat de olika alternativen. Varför lägger de då ner en massa extra pengar på en 528 ny när de kunde köpa (nästan samma) bil för mindre pengar. 523 är ingen dålig bil men 528 är bättre och roligare att köra. 0-100 på 7,5 är bättre än 0-100 på 8,5. Ingen kan säga att detta inte känns. Sedan spelar det ingen roll hur många hk de olika modellerna har. Den är 1 sekund snabbare, bättre topfart, bättre vridmoment. Ägarkostnaderna är i stort sett detsamma. Skall du ha automat är nästan 528 ett måste. Provkör och se om den extra motorefekten är viktig för dig. Du blir säkert nöjd vilken du än köper, det är bara när man jämför man märker skillnaden. |
|
|
harri; Ett bra tips kan vara att flytta bak förarstolen iall fall två hack, då bör du komma under litern :)) 0,83 är uppmätt på riktigt enligt bildagbok som jag alltid för och snittades under en resa i sommras på totalt dryga 110 mil, lands och motorvägskörning. Bilen som avses är 523-98 Manuell, och var nyservad inför semestern. Skall väl vara ärlig och erkänna att tjejen körde en hel del av dessa mil och kanske är förbrukningen påverkad av detta ;) I normalfall ligger bilen runt 0,9-1,1. Så... BMW gör inte bara bra bilar, dom gör underverk också... // Booba |
|
|
bjoerk; Att 523:an har ventilerade skivor gäller väl bara Touringen om inte jag minns fel (eller är det bara det att de är tjockare). Jag har inga ventilerade på någon av mina 523:or // booba |
|
| booba: Skumt... Oavsett om det är ventilerade skivor eller ej så var prisskillnaden omotiverat stor då bilarna såldes nya. När bilarna såldes nya utsågs 523 till "bästa köp" i de flesta motortidningarna. teknikens Värld utsåg till och med 523 till världens bästa bil. 528 fick oftast mediokra omdömen. Det berodde främst på det höga priset. Dessutom ansåg de flesta motorjournalisterna att motorn har en tråkigare karaktär än 523 eftersom spets saknas. Skulle jag stått i valet mellan de båda bilarna när de var nya hade jag utan tvekan valt 523. Som begagnad, då prisskillnaden mellan dem är obefintlig, spelar det ingen större roll vilken modell det är. Det primära är skicket och utrustningen. | |
|
Att man tar mer betalt för "mer exklusiva" produkter är ingen nyhet. Marginalerna var säkert större på 528 än de mer motorsvaga varianterna. Varför tog de då mer betalt? För att de kunde helt enkelt! Priskänsligheten var/är mindre på "prestigemodellerna" än de motorsvagare versionerna helt enkelt. Vissa är beredda att betala ganska mycket bara för att bräcka grannen. Visst bättre chassi, bättre däck, lite större motor, lite anorlunda växellåda etc kostar lite mer att tillverka. Men säkert inte så mycket mer som prisskillnaden är. Mvh |
|
|
Det skall jag prova Booba ... Nja, jag har ju automat och köer på Essileden både på väg till och från jobbet. Där har vi anledningen till tämligen högt medelschnitt. Men det har ju Göran lovat att avskaffa med straffskatt för folk i Stockholm som måste åka till jobbet. Ligger på 1.14 i jobbpendling 0.9-0.95 landsväg, 1.11 i totalt medelschnitt. Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
|
Testade min 528iT (5vxl manuell)här om dagen i hastigheter 80-120 (4an och 5an) + 70-130* (3an) 80-120 4an= 8,4s 5an= 10,8s 70-130 => 8,0s *Teknikens värld testar accet i det här intervallet, och tiden brukar vara ganska nära den uppmätta 0-100 tiden. Skillnaden mot min förra bil (523i, 5vxl manuell, sedan -99) är minimal. 4-an= 9,2s 5-an=11,2s Notera att 528an är touring medan 523an är sedan, dvs. ca 100-120kg viktskillnad. En 528 4d är mao. ännu något snabbare. Mätinstrument=> Nokia 3310 :) Mvh Marin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.