|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skaffade mig en 330i Touring E46 -03 med M-Tech II till "rätt" pris. Kör den just nu som brukis då jag har beställt tjänstebil. Idén är dock att bygga om den till något som kan prestera hyfsat på trackdays med lagom investeringar (till en början sen kanske det ballar ur ;) ) Nu har den stått still ett tag och däcken börjar bli slitna (speciellt bak) men tillräckligt för att passera bilprovningen för några veckor sedan. Dock märker jag att den överstyr (släpper i bak) väldigt lätt t.ex. i rondeller eller kurvor och så klart lättare vid blött underlag. Det är inte alls så att jag pressar eller kraftigt gaspådrag i kurvan. Jag har ännu inte vägt bilen och den är standard. Är det vanligt på denna modell eller är det pga däcken? Kan det vara andra fel/brister i hjulupphängningen som orsakar? Några tips? Mvh Joacim | |
| Dom är lätt att få ut. Är det möjligt så skiftar du fram och bakdäck så kan du utesluta däcken iallafall om det återstår:) | |
|
Vad är det för däck bak? Diesel-räsern /Rickard |
|
| Det är säkert däcken som är boven - sitter MAXXIS Victra M36 245/40R17 bak | |
|
Låter troligt men man får väl kanske fundera på hur slitna bussningar och dämpare mm. är i bakvagnen... Hur långt har bilen gått? OM bilen ormar sig fram och är allmänt "lealös" brukar det vara främre bussningarna till bärarmarna i bakvagnen som är dåliga. Brukar hålla typ 15.000 mil ungefär... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen har snart gått 17.000 mil. Tycker den känns tajt och fin överlag men får kolla upp bussningar och kanske byta i vinter. |
|
|
Dåliga däck som är dessutom gamla är inget grepp alls i .. hårt gummi är kanske orsaken ? byt däck och jag tror du kan gasa desto mera Jag googlade det däcket för jag kände inte igen märket ens... Det är väl inte så att det är ett RFT däck ? Du kan ju om du vill även kolla om du kan se datumet när dom är tillverkade... Hade bilen haft dåliga bussningar bak så hade du nog även hört det...ormar sig när du gör rakt fram , speciellt om du har så breda däck så ormar sig bilen ännu mera.. och blir även känslig för sidvind ! , det är alltså inte enbart en fördel med breda sulor bak ! kräver att hjulen är rätt inställda...ska du ha ut max ur dina maxx däck så föreslår jag en hjulinställning också ...speciellt om du ska byta bussningar. |
|
|
@robertbmw Så är det nog. Om jag behåller bilen och gör något roligt av den i vinter så kommer bromsarna få en genomgång (även hjulupphängningen), montera R-däck och hjulinställning med lite optimerad trackday-setup (utan att ha satt mig in i möjligheterna i E46 ;) ) ...van av super seven med möjlighet av hjul-setup åt alla håll :) Tror inte det verkar vara RunFlat däck som det är nu. Hade varit kul att testa bilen som den är nu på Kinnekulle och jämföra med PB 58.95 sek innan modifiering men inser att det blir svårt... |
|
|
Tror inte ens att Maxxis gör RFT-däck! Men oavsett hur bra däcken är, spelar det inte någon roll för greppet om de är i luften pga. dåliga dämpare... Är de aldrig bytta, lär dämparna vara slut vid de miltalen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.