AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.402

Kallstart problem e91lci 325i n53 b30a -09

Sida 1 av 2
Hallå på jag blir tokig bilen går illa vid kallstart den går bra i ca 15 sekunder sedan börjar den gå dåligt tills den blir varm. Jag har snart bytt allt som spridare renoverade från scwenker högtryckspump,lmm,kamaxelgivare,tempgivare,lamdasonder,lågtryckspump,lågtrycksgivare,tändstift och tändspolar har gjort rent vevhusvent men lilla motor lampan tänds bara i bland när jag kopplar upp den så får jag fram att den går för fett på bank 1 har även blästrat insugs kanaler i toppen ibland får jag fram något fel som heter ewma misfire PS spridare är inkodade av bmw. Har även rökfyllt motorrum för att se om den tar tjuvluft .ibland får jag fram något som heter ewma misfire och det är inte på samma cylindrar varje gång. Är tacksam för svar eller om ni vet någon som kan dessa problem Med vänlig hälsning, Tomas

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Har jag fattat rätt , den går alltså bra när motorn har blivit varm ?
hur många mil har motorn gått ?
Ja den går bra när den är varm ca 22500 mil Med vänlig hälsning, Tomas

Vad tror ni om magnetventilen

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Det där var så grötigt skrivet så jag orkade tyvärr inte ens läsa det.
Dr
362
Drib
325i-08
Tycker felsymtomen låter klockrent som defekta spridare (jag kallar dem injektorer i en del inlägg)

Renoverade spridare? Har aldrig hört talas om detta för dessa spridare. Hur har dem QR-märkt de renoverade? Med kryssad orginal QR-kod och ny laser inskriven QR-kod brevid?

Går det verkligen att renovera dessa till samma/lägra kostnad än vad en ny kostar?
Enligt scwenker så använder man koden som står på injectorn men jag har själv börjat gå i tankar att det inte stämmer och priset va hälften mot nya Med vänlig hälsning, Tomas

Tror jag har hittat ett stort fel efter att avläst koder som är inlagda så stämmer dom inte med koder på injectorer och ändå så blev dom inkodade av bmw verkstad Med vänlig hälsning, Tomas

Dr
362
Drib
325i-08
Tråkigt men samtidigt bra att du hittat sådant fel.
Bra att du återkopplar!
Dr
362
Drib
325i-08
Är inkodningen rättad nu?
Ja och det var inget fel på inkodningen den räknar om vissa siffror i datorn har även kollat membranet i ventilkåpan inget fel skall göra en mjukvaru uppdatering idag men troligast är att det inte kommer att göra någon skillnad jag får upp felkoder på misfire på 1 och 6 cylinder när den är kall skruvade då ur stiften på dessa o stiften är dyngsura så kanske att dom spridarna skuter in för mycket bränsle
Dr
362
Drib
325i-08
Räknar om??? Det ska finnas 2x3siffror som matas in rakt av, dock med avrundning till jämn slutsiffra om jag minns rätt.
Det va så som du förklarar men nu provar jag att byta 2 injektorer där den går blött på cyl 1o6 så får vi se vad som händer återkommer med svar Med vänlig hälsning, Tomas ps till nya original från bmw
Dr
362
Drib
325i-08
Här finns lite mer "bra att veta info".
Länk
I denna tråd finns inlägg :2014-02-13 13:12
och inlägg:2014-02-09 14:09 som jag tycker att du kan läsa om du inte orkar läsa hela tråden.

I ditt fall KAN det var de spridare du nämner, eftersom spridarna bara jobbar med 150 bars tryck i början, för att jobba med 200bars tryck när de är varma och eftersom dem går ok när den är varm så tror jag inte dessa är inkontinenta. Normalt byter man samtliga spridare på samma bank då det kan vara svårt att veta vilken spridare som orsakar problemet, men återigen svårt att säga säkert i ditt fall.
Tack för tipset
Har idag bytt injektorer på cyl 1&6 och den gick fint på tomgång vid kallstart utan att jag har kodat in dessa håppas att det var dom det det va fel på dom renoverade injektorerna om i så fall så blir der att byta dom övriga Med vänlig hälsning, Tomas

Ja den gick inte bra länge taskig komp på 4 cyl så bara att leta upp ny motor surt nog

Dr
362
Drib
325i-08
Asså...för jäkligt. Lider med dig. Antar att du har dubbelkollat kompressionen? Vilken kompression fick du på 4:an? Om det är dålig kompression så måste det väl märkas vart trycket läcker ut. Ex är det via cylinder till tråget, så får du övertryck vid oljepåfyllningslocket? Låssat o kollat trycket på oljepåfyllninglocket ? Kan en spridare läcka bakvägen? (försäker hitta enkla lösningar/saker som du kan dubbelkolla innan större grejer görs, allt bara välmenat. Ytterligare fundering: ingen kompression = misständningar. Felkoder?
7 kg på 4ans cyl övriga mellan 15 o 16 kg får felkod misfire på 6ans cyl har nu hält i spridar rengöring med kolven i botten för att se om det är så att en kolvring fastnat vid kallt läge men det är nog inte troligt att jag har sådan tur skall sedan prova att provtrycka cyl 4 om det är ett fel i toppen typ bränd ventil

Angående över tryck i vev huset så är det under tryck vid olje locket när motorn är igång Med vänlig hälsning,

Tog nu komp prov vid varm motor endast liten skillnad mellan cylindrar ca 0,7 kilo vad ska man tro

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.