|
|
|
|---|---|
|
Hej har märkt att jag tycker bilen rullar tungt . Man får trycka på lite extra på gaspedalen tycker jag ! Även skivorna går varma tycker jag . Kan det bero på anliggande bromsar , kolvar som kärvar man får byta kolvtätningar !! Är det en sak som brukar dyka upp !! | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Absolut kan varma bromsskivor bero på anliggande bromsar. Men det kan bero på andra saker också, exempelvis kärvande hjullager (men har det gått till det stadiet lär man höra att något är fel) eller överdrivet ingripande av det dynamiska stabilitetssystemet (på din E39 är det mindre troligt då det bara sitter enklare versioner av dessa system där). Men om man ska känna att den rullar tungt och måste trycka mer på gaspedalen så måste det vara ganska mycket rullmotstånd - säg tex 50 hästkrafter av energi som omvandlas till värme vilket gör att det snabbt blir väldigt varmt. Att motorn känns kraftlös kan vara helt orelaterat till att bromsskivorna går varma. Så i nuläget tycker jag du ska betrakta det som att du har två fel och fokusera på det uppenbara och enklaste - dvs att bromsskivorna går varma. Så när du säger att skivorna går varma så finns det lite olika grader, alltifrån att fälgen känns lite ljummen när man lägger handen på den till att bromsskivorna glöder och man använder fälgarna till att steka hamburgare på :-) Är det bara ett hjul som är varmt? Eller alla fyra? Eller båda fram? Båda bak? Det hjulet som är varmt, är det extra smutsigt från bromsdamm (jämfört med övriga fälgar)? Om det är så, då är det ju en indikation att det är bromsarna som ligger an. När du identifierat vilket eller vilka hjul som går varma så är nästa steg att felsöka sig fram vad det kan vara. Är det hjullager, kärvande bromsokskolvar, kärvande glidpinnar till bromsoken, gammal möglig bromsslang som inte tillåter bromsbeläggen att tryckas tillbaka, mögel inuti ABS/DSC-enheten eller huvudbromscylindern, kärvande handsbromsar (om det är bak) etc etc etc. Enklast är att hissa upp det hjulet som går varmt från marken och snurra på det. Låter det illa från hjullagret? Går det lätt att snurra runt? Om ja, vad händer om du trycker på bromspedalen och sedan försöker snurra på hjulet? Är det rejält mycket trögare eller kanske till och med riktigt svårt eller omöjligt att snurra runt? |
|
Fram kollar man lätt om bromsarna ligger på, lyft upp hjulet o snurra. Det kommer inte snurra i närheten så länge som ett friskt cykelhjul, men några varv beroende på hur mycket fart man tar skall det mäkta med. Observera hur hjulet stannar, stannar det abrupt/plötsligt eller mer mjukt? Bak är det i praktiken omöjligt att göra detta test pga differential/växellåda vilka snurrar...tungt! Ett enklare sätt att avgöra om allt är OK är att rulla i friläge och observera hur bilen stannar, den skall stanna mjukt utan knyck. Kan man göra detta test där det lutar emot minimalt så skall bilen börja rulla bakåt. Ett annat test är att testa o putta bilen genom att ta tag vid A-stolpen, skall inte vara något större besvär. |
|
|
Tack för uttömmande svar Skall börja felsökningen ! Först måste jag i alla fall byta bromssköldarna fram som ligger ann mot skivorna och Skapar ett otäckt ljud ! Nedre infästningen har lossnat hålet i skölden har blivit större än brickan . I samband med detta tänkte jag ta upp bromsklossarna och rengöra samt smörja in hoppas det inte är kolvtätningarna som gör att kolvarna ej går tillbaka ordentligt !! Bytte bromsolja för två år sedan i alla fall |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Sörgissjö : Har du hunnit byta bromssköldar? Då har man bra tillgång till att göra en ordentlig visuell inspektion av övriga delar av bromssystemet. Hittade du något avvikande vid den visuella inspektionen? |
|
Nej kommer att byta inom två veckor räknar jag med ! Skall även sätta in stenskydd då som jag köpt på BMW ! Återkommer med rapport ! |
|
|
Ha inte för höga förhoppningar om att stenskydden ska förändra din värld ;) Lite bättre blir det men man eliminerar tyvärr inte problemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.