AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
21.783

BMW i5 på gång

Sida 14 av 14
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det ska till en alldeles vansinnig körsträcka per år för att köra ikapp ett bilbyte på 0,5kwh/mil lägre förbrukning eller vad det kan handla om. Det blir liksom 1500 spänn om året typ om man laddar hemma ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skillnaden är snarare att man slipper ett laddstopp på långresan. Räckvidden blir inte så imponerade om förbrukningen är hög.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Löwet, rent ekonomiskt är det svårt för mig att räkna hem en elbil som är mer än 100 k dyrare än min laddhybrid utan för mig handlar det om det Grelle skriver, blir för kort räckvidd om man vill slippa ladda på sina vanliga resor. Tyvärr verkar inte abrp visar så korrekt för BMW utan känns pessimistisk åtminstone på IX. I abrp så är räckvidden typ den samma för i4 40 och I5 40 i på min sträcka men så visade inte detta test och sen en touring med X-drive på det.
Man kan testa demo bilar i BMWs app för att få en uppfattning om hur långt man kommer genom att planera en resa.
Stockholm- Göteborg går på en laddning enligt BMWs app för en i5 40. I praktiken kan det nog bli tajt med ett laddstopp beroende på väder och vind.

Edit: appen säger faktiskt att den klara hela resan utan laddstopp, men det verkar väl vara lite för bra för att vara sant
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag har snart kört 700 mil, fick den i början av februari, med en m60 sedan. Mina erfarenheter hittills:
Jag kommer typiskt 20 mil på 80%->20%, och 30 mil på 100%->10%
Då består min körning till stor del av landsväg och motorväg, har oftast en snitthastighet på 70-90 km/t, högre på lite längre resor.
Jag har inte gjort några riktiga långresor (40+ mil) där jag med tidigare bilar har haft snitthastighet på 100+ km/t.
Bilen drar ca 15% mer ström än vad datorn i bilen säger att den dragit.
Jag gissar att touringen ligger i samma härad som sedanen, men troligtvis något högre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.