|
Sida 12 av 14
|
|
|---|---|
|
" M Sport Active Launch Edition -53 900:-" i konfiguratorn innebär alltså att en m-sportutrustad bil ( dessutom med dragkrok) är 53 900:- billigare än en icke extrautrustad bil. Svårt att se att det kommer att synas någon I5 40 kombi i närtid utan mpaket med sådan prissättning om inte rabatterna samtidigt på den nakna bilen hamnar på 15-20 % i fortsättningen? |
|
|
Ja, såg att dom har lagt in det i konfiguratorn nu också, rätt bra intropaket och som du säger blir det konstigt att inte välja dom.. Dom är uppradade på Förenade bils hemsida också: Länk |
|
|
Ja i5 kombin har ju då även ett lägre pris än motsvarande m-utrustade i 4 ( med dragkrok!) så där borde det också finnas god prutmån i fortsättningen. Såg också att de hade motsvarande paketerbjudanden på I5 sedanen så man kan väl räkna med att alla I5.or oavsett sedan eller kombi måste ha en duktig prutmån om man klarar sig utan m-paket, annars blir ju dessa osäljbara med nuvarande listpriser i förhållande till m-paketerbjudande ( för att inte tala om i4:ans prissättning med m-paket!) Spännande att se hur prissättningen blir framöver. |
|
| Kan det vara avsaknaden av xdrive på 40 som tvingar dem att agera för att få någon vettig försäljning att prata om? 60 är för mycket pengar för många, men samtidigt är xdrive inte lyx utan krav för flera köpare idag. Vips sitter BMW Sverige brunt till med sin 40i och enda sättet är att locka med annat… m-sport och lägre pris gillar alla. | |
| Fast frågan är om det räcker. Jag tror många ändå väntar på xDrive 40 och hoppas/ räknar med liknande kampanjer på den. För helt klart är den alldeles för dyr för att bli en försäljningssuccé och snart kommer A6 e-tron med markant längre räckvidd. Hörde av min säljare man jobbade med att få i ett batteri med mer effekt och om/nör det ev kommer så kommer ju de som finns med nuvarande batteri bli ännu mindre attraktiva, tror helt klart att andrahandsvärdet kommer gå ner markant då, så troligen ligger det väl några år bort för att inte förstöra för sig själv. Fast som jämförelse så har ju Audi lanserat sin Q6 e-tron som väl lär döda marknaden för Q8 e-tron. | |
|
Visst kan det vara så, att det inte räcker. Men BMW vill ju såklart kunna sälja till ordinarie pris och kommer ju försöka komma dit. Men är försäljningen tillräckligt dålig så tvingas de ju rabattera. De senaste åren har däremot gjort att de blivit lite feta katter och en rejäl näsknäpp (stendöd försäljning några månader) är ju bara bra för oss konsumenter. Det är ju fortfarande ordentliga summor för en kombi i större klassen och extrautrustningen har ju inte direkt blivit billigare med åren. |
|
| Och att fortfarande inte svankstöd ingår i standard fattar jag inte och sen borde adaptiv farthållare och några säkerhetspaket vara standard. | |
|
Någon som har beställt nya i5 Touring ännu? |
|
| Tycker I5 är väldigt dyr, 550e som nästan har samma(bättre!?) prestanda än I5 M60 verkar ligga runt 800-900 som utgångspris. | |
| Både 550e och i5 är dyra och det är ju så priserna ser ut idag på nya bilar. Det intressanta är ju var förmånsvärdet landar på, här har ju elbilarna en viss fördel, eller vilka andra erbjudanden man kan få på bilen. På elbilarna ger BMW stora rabatter för tillfället. Hur det är på hybriderna är det mer oklart. | |
| Kristoffer, för dem som köper bilar via företag är det intressant… och även om de är i majoritet så är det inte alla. :) | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Håller med i stort men just 550e tycker inte jag är dyr jämfört med föregångaren om man jämför med M550i då den har ungefär lika mycket effekt. När jag beställde för knappt fyra år sen var grundpriset 854 000. En ny 550e kostar idag 861 000. På de fyra åren har vi haft inflation och sett kronan tappa värdet och ändå har priset bara gått upp ynka sju tusenlappar. Får dock reservera mig för att jag inte jämfört utrustningsnivåerna och att bilen med M-sportpaket hamnar cirka 50 tusenlappar högre. |
|
@grelle - läs igen, jag skrev ”…eller vilka andra erbjudanden man kan få på bilen”. Oklart om 550e omfattas av kampanjer eller vad nu privatpersoner kan utnyttja för att få med priset. På en i5 eller annan ny elbil, vill jag med en dåres envishet att hävda att allt under 10% på totalen är ganska dåligt pga de oklara andrahandsvärdena. |
|
|
Aha, du tänkte så. Igelkotten, är 550e en värdig ersättare till M550i tycker du? Jag ser inte dem som riktigt samma utan 550e är mer i 540i-klassen och just nu finns bara i5 M60 i högsta klassen under M5, men det kanske kommer en bensinare med tiden som direkt ersätter M550i. |
|
| 550e är en 540i med elmotor som komplement? Dvs en sexa och inte en V8? | |
550e är egentligen en efterträdare till 545e än till 540i. Men eftersom den fått 100 hästkrafter mer än sin föregångare så hamnar den närmare M550i i kraft och prestanda. Visserligen ingen V8 motor men istället dubbla motorer i form av el och en 6a. Eftersom den ligger så nära den gamla M550i gissar jag att det inte finns något utrymme för modellen. Den gamla sålde dessutom otroligt dåligt som lci-modell. Som jämförelse kan man se på X5an där alternativet fortfarande finns med en X5 50e och X5 M60. Hybriden har sålts i 875 exemplar och V8an har sålts i 20 ex trots att V8an är billigare med lika utrustning. |
| Men igelkotten, de där försäljningssiffrorna du nämner måste ju vara för svenska marknaden? De stora bensinmotorerna är ju inte framtagna för Norden direkt, utan det är ju andra marknader i fokus och hur många V8 som säljs här är ju mindre viktigt för BMW AG. | |
| I5 M60 är den som ersätter tidigare M550. Men som igelkotten påpekar så är 550e i princip lika snabb. Det kommer heller ingen V8 utöver nästa M5 som kommer att vara en hybrid likt X8. | |
Helt rätt Grelle, det är svenska försäljningen. Senast jag kollade på försäljningen av M550i över världen var det dock väldigt blygsamma siffror. Är typ bara Usa där den har sålt lite bättre. Men inte så pass bra att det verkar värt att introducera det som egen modell över hela världen och när 550e har liknande prestanda så har jag full förståelse för att modellen försvinner. Inte ens 7-serien finns med V8 i Europa. i5 M60 är helt klart en efterträdare på pappret men för egen del finns den inte på kartan som en tänkbar efterträdare eftersom det var motorn som gjorde att jag valde dess företrädare. |
|
I och med att M550i ersätts av elektriska M60 så blir M5 än mer relevant för de som vill ha en bensindriven prestandavagn med V8. De flesta av M550i köparna som inte kan tänka sig el kan säkert skrämmas upp och klippa till på en M5? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.