|
|
|
|---|---|
|
Axeln till baktorkaren på min E46 touring går lite trögt emellanåt och jag har utan närmare eftertanke smort med krypande spraysmörja (från tryckflaska) och det har hjälpt ett tag men efter en tid går den trögt igen. Borde jag smörja med någon form av konsistensfett istället? Tänker mig att det fettet sitter kvar längre - typ marin-axelfett men å andra sidan är det ju svårare att få in i alla små vrår. Vad säger expertisen här - hur ska jag ge bilen smörj? :-) /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 | |
| Hej! Tyvärr tror jag att det inte hjälper att smörja utan att byta axeln är det enda sättet. Jag provade med min e39 men det höll inte länge. Blandning av stål och aluminium i konstruktionen är inte bra... kostade ca 350 kr med en ny om jag minns rätt! | |
|
Kanske ta isär och göra rent... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Om det är något på en E46 Touring som packar med tiden, så är det baktorkaren. Tror det finns en kilometer med trådar här på AP om just detta. :-D Precis som Stark Industries säger, det är alu och stål och i kombination av mycket utsatt position (smuts etc) som gör att det till slut etsar sig fast i materialen. Min kom dessutom till en punkt där jag försökte vrida mekanismen för hand (försiktigt) med öppnad komfortlucka, så sprack även armen i plast. Köpte ny mekanism och ny arm på BMW. Att få bort den gamla är det stora jobbet. Axeln går nämligen sällan att dra ut som tänkt p.g.a att den har etsat sig fast med lagringen i rutan, så det blev Dremel och försiktigt jobb (akta glasrutan!) för att skära bort skräpet. Jag fettade försiktigt vid montering av nya mekanismen, men det gäller att underhålla den varje säsong annars är man snart där igen. /Anders |
|
På den tiden när vi hade ljustorkarmotorer på våra BMW så fick man efter något år demontera torkaraxeln från motorn, putsa av axeln och smörja med marinfett. Sedan höll det betydligt längre än de gjorde från början. Eftersom jag aldrig haft en Touring vet jag inte om det är samma problem med dem idag. Men testa om det hjälper. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Björnen hann innan och det verkar som det inte är lika lätt att demontera bakrutetorkarmotorn som det var med ljustorkarmotorer... **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag vet att konstruktionen inte är optimal, har låtit BMWverkstaden byta en gång för ett antal år sedan då den satt superfast och har bytt en gång själv då grabben var liten och tyckte den utfällda baktorkaren såg ut som en leksak han ville ha och bröt av armen. Då satt den inte värre fast än att jag kunde byta själv mha vanliga verktyg. Får väl se hur fast den sitter nu och om jag får loss den så provar jag med marinfett - hjälper inte det får det väl bli en ny - förhoppningsvis monterad av mej men annars får verkstaden göra det. Ska man våga smörja själva torkarmotorn som sitter i plåtluckan också eller den vill inte ha smörja? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Ingen smörja på motorn! Det som är bra är att motorn nästan aldrig går sönder då den har ett överbelastningsskydd om armen går för tungt. Det som är bra är att använda bakrutetorkaren då och då. Axeln håller normalt 5-7 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.