AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
858

E39 525 touring aut. Oljebyte automatlåda

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej har bytt filter + olja i automatlådan
Har nu kört ca 4 - 500 mil efter bytet är det då dags att byta en gång till ?
Räcker det med att bara tappa ur olja och fylla på eller bör man byta filter igen också ?
Det räcker med att byta oljan. De rester av slitage satt i det gamla filtret samt i magneterna och på 500 mil hinner du knappast becka igen filtret.
316
Sörgissjö
Nån som vet om man skall nollställa automatlådan i samband med oljebyte ?
Pratade med BMW och de sa att det bara är adaptionen som nollställs och den är snart tillbaka vid det gamla körsättet menar dom .Medans andra jag pratat med menar att man bör nollställa lådan när den får ny olja eftersom den anpassat sig till den gamla oljan som ger segare växlingar och att den ligger kvar på växlarna längre !!
Vad tror ni ?
Har bytt olja och filter en gång tänkte byta olja en andra gång ! Tyckte den växlade rappt direkt efter bytet men nu tycker jag den känns segare igen !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Adaptionen har inget med körsätt att göra!

Det är en anpassning som lådan gör mot oljans "slitage" men framförallt mot bromsbanden som slits succesivt i lådan.

Så normalt ska man "nollställa" lådan så den anpassar sig för det nya förhållandet som råder i lådan efter oljebyte.

Precis efter nollställning kan lådan växla lite hårt men efter ett kort tag blir de mjuka och fina om allt är som det ska.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
316
Sörgissjö
Ok där ser man då hade kompisen rätt då i alla fall !!
Och BMW fel !!!!
Får ta och göra en nollställning efter kommande byte , har INPA så det kanske man kan göra själv nån som gjort det redan ??
316
Sörgissjö
Någon som vet hur man återställer nollställer lådan efter oljebyte ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får gå in och nollstgälla adaptionsvärdena med en diagnosdator eller liknande.

Gjorde det med carsoft på E39:an och det fungerade bra.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan:Nollade du bara o körde på som vanligt. Läste lite om min låda o där skall man tydligen köra en jäkla procedur efter nollning:Länk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag bara "nollställde" och körde normalt en sväng med många växlingar i låg och högre fart.

E39:an har ju 5HP19 som är en annan låda och av äldre modell än i E90 t ex. - troligen inte lika avancerad...

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok! Får kolla vidare på detta. För den procedur som påstås ska göras blir lite jobbig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.