AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
553

Väghållningen är inte den bästa..

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Tjena.
Körde min polares 318 E30 för ngn dag sen, den är helt orginal, inte ens sänkt eller ngt. Tyckte att väghållningen var finfin. Körde sedan min egen 325a E30 och tycker att jag har sämre väghållning. den är trots allt max sänkt. vad kan det bero på ? Jag har regumerat fram(vill bya) och Pirelli P6000 bak. Han kör på ngt lågpris märke ochså. men vad kan det bero på? Har hört ngt om bussningarna bak kan vara kass, men så enkelt kan det inte vara? När jag kör över bulor och hål i vägar så kommer det ett gnisslande ljud. Kanske har ngt samband. Någon med erfarenhet eller kunskap ? tacksam för svar.

Länk

Geee mig hardtop !!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bussningarna som du säger, eller hjulinställning (viktigt!). Max sänkt betyder inte automatiskt bättre väghållning utan bättre dämpare heller.

--------------------------------------------
Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Bör ju vara skillnad på det och orginal. Dimensionen och hårdhet på däck spelar väl ochså roll?

Länk

Geee mig hardtop !!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Det är nog bara så enkelt att det är nån bussning som glappar för dig.

Brukar vara ett "vanligt" problem för de som kommer in med bilen och klagar på gnissel eller att bilen inte har någon bra väghållning... på de bilar som kommer in på service..

rsarits
Jag har nyligen bytt silentblock (bakvagnsbussningar) på min E28, det gjorde större skillnad för väghållningen än när jag bytte fjädrar och dämpare runt om förra året.

Micke
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
oh fan. Det lyser ju inspektion just nu på den så den ska snart in. Vad kostar det att byta dessa silentblock? Eller är det ngt man gör själv ? Tack för alla fina svar.

Länk

Geee mig hardtop !!
Ko
663
Koffe
320iC -93
1640:- på Bilcentralen utanför Sthlm (Segeltorp/Kungens Kurva) på en e36...

Går att göra själv, men det ska visst vara ganska knepigt. Kolla under "mekartips".

//Koffe
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Hmm..sthlm är väl lite långt bort. får bli malmö istället.. !

Länk

Geee mig hardtop !!
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Kolla dämparna! om dämparna e dåliga kan du ju få mindre bra väghållning även om bilen e sänkt!!

BMWCS # 4445
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har kört 2 st 325 e30 och tycker att min har bättre väghållning än dom båda. Jag har 205-50-15 på och den är lite sänkt. Annars är allt orginal. En av 325 orna jag körde hade ny bilstein sänkningssats inklusive dämpare. Det som kan få mig att tycka bättre om min bil är ju självklart att jag är van med den, men den känns även betydligt lättare. Det måste ju skilja en hel del i vikt under huven på dem?

Men skulle jag få välja så skulle jag självklart ta en 325. Att den känns tyngre är nog något man vänjer sig vid. Den går ju lite (läses mycket) bättre...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.