|
|
|
|---|---|
|
Läste tråden om däcktrycksövervakning Länk och förstod att det finns två varianter - dels den som mäter skillnad i hur hjulen rullar mha ABS-sensorerna och den andra som mäter mha små separata vingformade sensorer som sitter inuti däcken. Jag läste i min manual till min E91 (330Xd årsmodell 2010) och vad jag begrep så har jag varianten med ABS-mätning och således behöver jag inga extra sensorer - stämmer detta? Jag undrar eftersom det snart är dax att köpa vinterhjul och frågan är om jag behöver fundera på att köpa även sensorer eller om det räcker med däck och fälg. Någon som berätta om jag gissat rätt eller inte? Finns något enkelt sätt att kolla vad man har eller det måste man vara veta? Kör jag av VINavkodning ser jag inget som pratar om detta - det närmaste är att bilen kom med RFT från fabrik. I bilmenyerna i "navin" finns optionen för kalibrering av däcktrycksövervakningen. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 | |
|
TPMS-monitorsystemet brukar ha en avläsning av exakt lufttryck i respektive däck och i vissa fall även temperaturen. När du aktiverar "kalibreringen" gör bilen en mätning av rullomkretsen av däcken och sparar det värdet som "korrekt" - utifrån det värdet varnar den sedan om avvikelsen blir för stor. Så med andra ord lär du ha systemet som mäter rullomkrets via ABS-sensorer. Det är ganska enkelt att se på däckventilerna om du har TPMS-sensorer, de är stumma och gjorda av metall. Vanliga ventiler är gjorda av flexibelt gummi som gör att man kan vicka lite på ventilerna fram och tillbaka, vilket inte går med TPMS-ventiler. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tips Johan, tror inte jag kan läsa av exakt lufttryck i bilmenyerna men ska kolla noga ikväll. Jag är också ganska säker på att jag har vanliga "vick-bara" ventiler. Allt tyder ju på ABSmätning så det är det nog. men för att bli 100 % säker: det kan ju vara så bilen har TPMS men att förra ägaren inte monterat sensorer i medföljande sommardäck - men å andra sidan borde väl bilen då varnat för att det saknas sensorer. Finns något enkelt sätt att kolla vad själva bilen har (t ex direkt på bilen, i bilmenyer, någon option i BMWvin eller annat). Ditt tips var ju att kolla hjulen och de är ju lätta att byta ut mot andra med eller utan TPMS-sensorer. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Om bilen har TPMS-systemet kommer den att varna om den inte "hittar" sensorerna! Den varningen kommer upp varje gång du startar bilen och bilen söker och vill läsa av TPMS-sensorerna. Så jag skulle nog säga med 99% säkerhet att du har systemet som läser av rullningsomkretsen via ABS-sensorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har "vickbara" däckventiler och inga siffervärden för ringtryck på skärmen - bara 4 grönmarkerade hjul på bilden så jag har är nu hyggligt säker på att jag har ABSmätning. Tack för hjälpen! /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
| Har alla svsålda e91 lci däcktrycksövervakning ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.