AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.410

Hur petig är det rimligt att jag är efter en skadereparation?

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hej.
Jag har haft min bil inne på skadereparation hos Bilia Södertälje. Den har åkt in/ut på "backjobb" sju gånger (plus 5 fem gånger som jag vart där för att visa upp problemen)
Mer eller mindre stått still sedan januari...

Nu är det så att Bilia hävdar att FB tvingar dem att använda begagnade delar.

Nu har jag fått ytterligare ett problem, färgen på stötfångaren har redan börjat att flagna i hjulhuset bak. Visst förstår jag att man får stenskott, men ska en flisa på ca 1x1cm försvinna av ett stenskott?

Vidare är flera fästen spruckna eller dåliga, b.la där innerskärm fäster mot stötfångare samt där diffusorn fästeer mot stötfångaren.

Kan jag kräva en NY stötfångare? Man ser nu tydligt att stötfångaren bak är en gammal från en silverfärgad bil.

Vidare har Bilia under felsökning haft sönder ett kontaktstycke till luftfjädringen bak. Detta vet jag med säkerhet. Skadeverkstadens chef slängde på luren när jag ringde och bad dem betala reparation på detta kontaktstycke.

Har jag rätt att kräva ersättning för detta?

Vill egentligen INTE lämna till Bilia, har redan haft den där sju gånger, varje gång kommer den tillbaka med ett nytt fel. Har jag rätt att kräva att dem betalar reparation på annan verkstad?

Dem hävdar att dem har tre gånger på sig att åtgärda varje enskilt moment. Jag hävdar att dem har tre gånger på sig att fixa hela reparationen. Vem har egentligen rätt?

Ursäkta om detta hamnat i fel forumdel. Men är en 5-serie
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad säger försäkringsbolaget?

Jag skulle nog kontakta dem och begära att någon annan verkstad får åtgärda bristerna då kompetens/vilja saknas hos nuvarande verkstad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Johan B:

Dem hävdar att jag får ta det med verkstaden då jag är kunden. Byte av verkstad godkänner dem inte. Detta försökte jag för flera månader sedan då vi (då morsan) även haft problem med bilia Södertälje. Då gällde det en rostskada (garanti) som började rosta efter 6 månader igen.

Har vart i mycket kontakt med FB men dem är nollchalamta och hänvisar till verkstad. Ännu värre blir det när vår bil inte ens var vållande i olyckan.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Aldrig hört tals om att FB kräver begagnade delar. En stötfångare som är silverfärgad? Fan det låter ju helt sjukt! Sedan verkar ju uppenbarligen bilia vara oerhört inkompetenta.

Har du varit i kontakt med anläggningens VD?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Mycket tråkigt men inte särskilt ovanligt...

Du ska ha en eloge för uthållighet.
De flesta fel och dåligt utförda jobb verkar bli lösta genom att bilägaren helt enkelt tröttnar och till slut känner sig så maktlös att han ger upp.

Jag tycker att du ska fortsätta bearbeta FB, de brukar ha en person eller avdelning ("kundombudsman"?) dit man som kund ska vända sig när man är missnöjd. Du har efter din bästa förmåga försökt att lösa detta med verkstaden utan att lyckas, så nu behöver du hjälp av försäkringsbolaget.
Så vitt jag kan förstå så kan du även vända dig till ARN, allmänna reklamationsnämnden.
Men sannolikt är det FB som rent juridiskt äger frågan mot verkstaden, eftersom FB är beställare och betalare av jobbet.
Bilägaren äger frågan mot sitt FB.
Om bilen/försäkringen ägs av en privatperson kan personen även vända sig till sin kommun, typ konsumentombudsman, eller vad din kommun nu har valt kalla det...

Stå på dig.
Jobbet/resultatet ska vara utfört på ett yrkesmannamässigt sätt och t ex enligt de normer som gäller för branschen.
Såväl auktoriserade verkstäder som FB brukar ha (eller påstå sig ha...) väldigt högt ställda normer och kvalitetsregler.
Kolla t ex om verkstaden, eller dess branschorganisation, och FB skriver om detta på sina hemsidor, citera och hänvisa i så fall till detta. Om man är privatkonsument så måste de uppfylla sina löften från reklam/marknadsföring.

(Men om det är en tjänstebil, bilen/försäkringen ägs av firma/en juridisk person, så har man självfallet inget konsumentskydd.)
Så länge bilen har vagnskadegaranti (det är ju en försäkring tecknad av BMW Sverige...) så kan jag inte tänka mig att det monteras begagnade delar.
När man därefter tecknar en "vanlig" helförsäkring så kan det nog variera från bolag till bolag. Man kan nog inte kräva tex en ny kofångare, däremot en 100% hel alla gånger. Har den trasiga fästen så är den inte hel. Ju äldre bilen blir desto mer sannolikt att man använder begagnade delar. Låter som att det fuskats vid lackeringen, en vettig verkstad lämnar 2 års lackgaranti, lossnar det en "flisa" på 1*1 cm, även på ett mindre synligt ställe så vill jag påstå att det är inte OK.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.