|
|
|
|---|---|
|
Hej, backade ut bilen från parkeringen och såg en linje av dropp. Klev ut och kände på vätskan, inte vatten utan kändes som brunaktig tunn olja. Inspektion visade att det droppar framför höger bakhjul... Läckage från bromsrör? För inte finns det väl något annat det skulle kunna vara? När jag kollade bromsvätskan så var nivån dock ganska hög i burken. Kan det vara vakuum som gör att nivån inte sjunkit och att det inte rinner ut mer, jag vågade inte öppna locket om så skulle vara fallet... | |
|
Om det är bromsvätska som läcker så borde du kunna se läckaget. Följ röret från bromsoket så kommer du att se det, bromsvätska dunstar dåligt. /FAF |
|
|
Läckande nivåreglering - om bilen har sådan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: så vitt jag vet så har alla E39 touring luftfjädring? Och vilken vätska skulle den innehålla? Det är väl bara luft Tippar också på bromsvätska, det finns väl inte så mycket mer det kan vara långt bak i bilen än bensin i så fall |
|
| Ja bensin är det ju inte det tycker jag att jag borde ha kännt på lukten. | |
|
Bromsvätskebehållaren är avluftad så den blir det inte vakuum i, dvs du kan öppna locket utan problem. Du får ta av hjulet eller hissa upp bilen och kolla om det läcker, det kan bara vara bromsvätska och möjligen bensin, men det lär du känna på konsistensen och lukten. |
|
|
Ett "höftskott bara"! Gäller det en touring med motorstyrd öppning av bakluckan, så är det väl med hydralik. Läckage hydralolja kanske? |
|
| Hade samma på min gamla, det var det vätskefyllda silentblocket som läkte! bytte alla :) | |
|
Vätskefyllt silentblock? Tyvärr låter det ganska troligt... Hur kollar jag enklast detta? Vad kan jag förvänta mig att denna renovering kostar? Hur illa är det att fortsätta köra ett tag om det är detta för jag har då inte märkt något komfortmässigt innan? |
|
| Det är detta man behöver då va? Är det fyra stycken? Länk | |
|
Och nästa följdfråga, hur länge droppade det innan det slutade/vätskan var slut? Det verkar ha slutat läcka på den nu, slutade rinna ganska snabbt ändå. Det tyder väl antingen på att det är ett väldigt litet hål i bromslinan, eller att det är ett punkterat silentblock isf för jag antar att det är ganska begränsad mängd vätska i ett sånt. |
|
| Mitt läkte några dagar högst. Fick veta att det fanns båda sorters block: med och utan vätska, min hade dem med vätska. Blev mest rädd det var hål på nåt bromsrör, för det är ju akut , silentblock kan man ju köra med ändå | |
|
Ok, visst borde jag känna i bromsen om jag har läckage på bromsrören? Nån typ av svampighet osv? Jag kände nämligen inga skumheter där och ser som sagt ingen skillnad på bromsvätskebehållaren. Mao pekar mycket mot silentblocken. |
|
|
Om det är original-bussningarna vi pratar om, så har touringen en olja inne i bussningen som fungerar som en hydraulisk dämpning. Sedanen har inte olja/vätska i sina bussningar. Det går att köra rätt länge utan olja i bussningarna men man får sämre väghållning och komfort. Bussningsbyte (4 st som byts samtidigt) är inte billigt på en verkstad - kan nog kosta upp mot 10´hos BMW eller liknande, men man kan komma undan billigare om man byter själv. Ska bytet gå någorlunda smidigt bör man ha specialverktyg som drar ut bussningarna och pressar i nya - kostar typ 2000 kr eller så... Jag tänkte på en gammal merca jag hade - den jobbade med hydraultryck för nivåregleringen. E39 touring har som nämnts luftbälgar i stället - så hydraulolja för nivåregleringen kan vi avskriva i detta fallet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stämmer som Johan B säger, sedanen har ej vätskefyllda. När jag bytte så har jag för mig att det gick på ca 7k inkl arbete. Alla vibrationer och olustigheter från bakvagn försvann och jag upplevde bilen som mer stabil med tung släpa bakom med. | |
|
Jag har varit och kollat nu, det är silentblocket, artikelnummer: 33311094036 Delen kostade 1029:- direkt hos BMW. 373 kr och uppåt på Länk Jag har inte känt någon skillnad i väghållningen idag när jag körde bilen trots läckaget, men kanske om man kör längre sträcka i högre hastighet. BMW och den mekaniker på annan firma som jag pratade med tyckte inte jag behövde byta alla utan bara den defekta. Arbetskostnad/tid att göra hos BMW var ~1700kr/1h20min så jag hoppas komma under det på någon annan verkstad, jag tror att detta är ett jobb jag inte kommer orka med att göra själv. |
|
|
Om en bussning är dålig, är alla det... Hur långt har bilen gått? Vid typ 15-20.000 mil ungefär brukar de vara sopslut och dags att byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Byt alla! Mina var totalt sopslut vid 16.500 mil dock dratt mkt tungt med bilen då. | |
|
Drygt 16 000 har den gått. Men jag kan inte känna att jag märkt något komfortmässigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.