AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.746

Vibrationer BMW F11 2014

Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
Jag har en 2014 års BMW 525D X-drive.
Och för några veckor sen så började den vibrera.
Dels när man bromsar, men även om man går ner i hastighet typ 20kmh med cruisecontrollen.
Släpper jag gasen och inte nuddar en enda pedal i 80 och den får sakta ner själv till 70 så börjar den vibrera.
Det händer i alla hastigheter, men just runt 70 verkar det vara som värst tycker jag.

Bmw sa att ena skivan diffa lite, och att det behövs fixas.
Men saken är att den vibrerar inte alltid lika kraftigt.
Och som sagt även när jag inte ens rört bromsen.

BMW vill ha 10.000kr för att byta skivor/belägg fram, vilket är helt absurt. Speciellt med tanke på att det högst troligt inte är problemet (?).
Men dom menar att dom kan inte gå vidare med felsöknigen utan att byta skivor o belägg.
Det sjuka är att jag hade med mig en verkstads kille i bilen och visade vibrationen. Och när det hände utan att jag ens nuddar en pedal, så säger han att ja, det kan ju inte vara skivorna iaf.
Sjukt störigt! Speciellt eftersom det kändes bra att den vibrera så tydligt när jag var ute med han. För det är inte alltid det är lika kraftigt.

Är det någon som har någon ide vad grund problemet faktiskt kan vara?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hur ser däcken ut? Kan du prova med vinterdäcken? Om det inte är de så är det antingen länkarm (-ar) eller bromsskivor. Har du inte tummen mitt i handen och verktyg så byter du skivorna själv på 2-3 timmar. Kostar drygt 2000 här inkl frakt och klossar: Länk.

Här självt köpt därifrån i somras och allt funkar bra.

Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
Det jag inte förstår är varför det skulle vara skivorna. När det händer när jag bara släpper alla pedaler och bilen sakta saktar ner själv, utan att jag nuddar pedaler, eller cruise på. När den passerar 70 då, så börjar den vibrera.
Ni
3
Nikkis
X3 M40i -19
Jag har en 520d xDrive -15 och den vibrerar på låga varv (under 1500 rpm) när motorn är i dragläge...
Det känns tydligt i ratten ,är det fler som har samma fenomen?
Jag har automatlåda..
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Nikkis Själv kör jag en 520d,manuell utan x-drive -14 (Lci),tycker att motorvibrationerna är acceptabla mellan 1200-1400rpm,under förutsättning att läget Eco-pro är aktiverad.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Z0lid Har haft detta problem på ALLA mina 5:or,började så smått på nuvarande vid c:a 6000mil.

Lev & acceptera detta som en "feature",när problemen blir värre/oacceptabla,så blir det till att göra en framvagnsrenovering ( bussningar,lager skivor osv)

Såg att du även har E38,inte upplevt liknande tendenser där ?
Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
@göran69 Min gamla 740ail är såld sen länge. Där hade jag ett problem med ett kluckande som jag aldrig hittade var det kom ifrån. Men noll problem med vibrationer. Den gick som ett lok!
Ska byta skivor/belägg här nu om någon vecka. Så får vi se hur det utvecklar sig.
Jag hoppas det löser det hela, men jag är tveksam.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Typiskt svar:
Vi måste byta xx för att kunna gå vidare i felsökningen.
Mao så kanske vi måste byta motorn...
Man blir mörkrädd för mindre. Ingen av våra kunder skulle tolerera något sådant!
Men så är vi inte i bilbranschen heller.
När vi letar fel så hittar vi det, och kunden betalar för just det felet såvida det inte ryms inom garanti eller serviceavtal. Allt annat är horribelt!!

im
123
immis
520d -14
hej,kapar tråden lite.GÖRAN69 ;såg att du har en lci -14 manuell som jag,undrar om du har lite problem ibland med 5;e o 6;e växeln?
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@immis Nej det kan jag inte påstå,möjligtvis så fungerar det ok ner till 1200rpm på 5:an och ner till 1400rpm på 6:an.

Lågvarvsegenskaperna fungerar bäst i Eco-proläget
im
123
immis
520d -14
göran 69;förlåt den otydliga frågan.menade om det kan kärva ibland när du lägger i dom växlarna?(ursäkta igen för att jag lånade tråden)
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Nej,den fungerar som en manuell växellåda förväntas göra(koppling & spak känslan är ungefär som på E34-E39). Nu har mätaren passerat 8000mil,så det är dax för service ÄVEN där... Castrol Syntrans B 75W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.