|
|
|
|---|---|
|
Eco Pro: Alltid då det är rulläge med bilar framför, samt efter en omkörning för att få ner motorvarvet. Målet är att rulla ikapp nästa bil utan bromsning. Comfort: I stan eller då jag inte ids ändra något. Sport: Alltid då det är omkörningsläge och i rondell/korsning, eller om man ser en Audi. Sport+: I princip aldrig. På landsväg med gles trafik rullar jag med ecopro tills det är fritt framåt, dubbelklickar till sport, plattan i mattan och sen eco pro rull till nästa bil att köra om. Det blir väldigt mycket klickande på knappen, gör alla så? Vore bättre om man kunde växla mellan eco pro och sport direkt, helst med rattpaddlarna. Tycker man maxar det roliga med bilkörning utan att förbrukningen drar iväg. All investerad fart utnyttjas till frirullning. | |
|
Det beror på vilken bil och konfiguration man har. Väldigt stor skillnad för mig med min 328i manuell mot 650i med automat inkl. alla chassietillägg. På 328i kör jag nästan alltid på sport eftersom gasresponsen är noll på Comfort och Eco Pro. Dock går jag till något av de andra lägena när jag vill använda autostopp-funktionen eftersom den dumt nog inte fungerar i sportläget. Sport + används ytterst sällan på någon av dem. |
|
|
Eco Pro: Endast vid långkörning, typ Gbg <--> Sthlm, och om det ej är hett ute (pga nedsatt AC-funktionalitet) Comfort: Med barn i bilen, samt vid stadskörning / kö Sport+: Rödljusrace, kurviga småvägar / själv i bilen, sätta-volvos-på-plats osv Sport: Övriga tillfällen, om man vill känna att det är en BMW man sitter i! |
|
|
Visste ni att i Sport+ öppnar spjället i bakre ljuddämparen!? Mikaelak |
|
|
Jag lekte massa med det där som ny BMW-ägare men nu har jag alltid komfortläget i. Även när jag dristar mig till att ändra så byter jag snabbt tillbaka till komfort. Enda undantag är långkörning nattetid på farthållare, då Ecoläget i den digitala displayen är mycket snyggare än det röda 80-talsinspirerade standardklustret. I övrigt kan man knappt köra på ecoläget då bilen mest känns trasig då. Om övriga lägen än komfort var tillval så skulle jag nog inte betala extra för det. |
|
| @Micke67; på vilka modeller, inte alla väl...? | |
|
Micke67: Det är väl i sport som spjället öppnas, och inte i sport+ ? Jag kör nästan bara i ecopro den senaste tiden, men det beror på att jag har provat mig fram för att så ekonomiskt jag kan. Hittils är jag nere i 0,7 som bäst på en hel tank, blandad körning. Visst är det för övrigt så här: Om jag lägger i sport+ (med reducerad dsc) och sedan håller in DSC-knappen för att stänga av den helt så går växellådan tillbaka från sport+ till vanlig comfort med DSC off? Jag tycker mig nämligen märka att färgen går tillbaka till den blå-röda som är standard vid comfort? |
|
|
Jag kan inte svara på vilka modeller det gäller men säljaren på BMW nämnde att vid sport+ öppnar spjället i alla fall på 328i. Jag får nog Googla så jag inte far med osanningar :-)! Mikaelak |
|
|
Kör i princip endast i läge "normal". Nån enstaka gång på långfärder flippar jag över till Sport för att få lite stramare fjädring och styrning men har kodat läget så att jag inte får sportväxlingarna. Lika så, nån enstaka gång kör jag på Comfort för just den härliga komfortens skull. Sport+, aldrig ens prövat..... EcoPro finns inte att välja på i min gamla pråm :-) Niklas Fransosen |
|
| Micke67: fast vi skall ha klart för oss att de flesta säljare kan inte särskilt mycket om de bilar de säljer, så de kan lika gärna ha fel när det gäller sådana tekniska detaljer. | |
| På G31an 3.0d finns det endast eco, comfort samt sport. Inget Sport +. Någon som vet orsaken till det? | |
| Tycker sportläget gör god nytta i rondeller/T-korsning/omkörning där det är viktigt att precisionen är maximal. Känns viktigt att alltid köra med samma inställning så att man kan förutse var man hamnar när man satsar på en lucka. I de lägena är det fatalt att ligga på eco pro när man tänkt sig sport, fördröjningen (om än liten) kan bli svettig. Vid rullning efter andra bilar känns frirullningen smidig, man kan faktiskt motorbromsa lite med körlägesknappen utan att behöva bromsa, sen frirulla igen. Tror 75% av alla småbromsningar många kör trots jämn trafik är onödiga, man kan ligga efter utan att bromsa, bara avståndet är vettigt i förhållande till farten. Värst är acc/broms/acc/broms typen, varför? | |
| Goa marginaler du kör med om skillnaden mellan ECO Pro och Sport är livsavgörande :) | |
| Mja, tryck inte på "Comfort"-knappen mitt i en rondell i högre farter - det är rätt stor skillnad i styrmotstånd.. | |
|
EcoPro aldrig men har testat någon gång. Comfort+ aldrig så gott som. Comfort i stadstrafik. Sport på landsväg. Utan att ändra motor/växlingsdynamik. Sport ger tajtare styrning och känns som det kränger mindre i rondeller. Sport+ känns onödigt för mig men roligt ibland, så rätt sällan. Enklare att reglera motordynamik med växelväljaren, men ger nog inte samma utslag som att använda Sportläge med motor/växlingsdynamik. Apropå spjäll i ljuddämpare. Noterat att det inte ylar lika fint när man ger järnet i tunnlar. Är det ev. spjäll eller är det skit i avgasrören. |
|
| Ja i rondeller är det ju kanon att kunna hoppa in i en lucka med sportläge och fyrhjulsdrift, samma manöver med ecopro kan bli katastrof. Kört 30 år utan incidenter så marginalerna är på min sida. Kanske ot men reflekterar ibland över hur man kan köra för fort i 30 år varav mycket långpendling utan synpunkter från farbror blå. Solskydd och skäggmössa verkar räcka långt, samt omdöme förstås. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.