|
|
|
|---|---|
|
Ska den ser ut så här efter 3 år. Länk Vad kan ha hänt? Gammal lager, kemikalier som kommit på den eller rent av skit kvalité? Mer bilder; Länk Länk | |
|
Hur långt har bilen gått? 1500 mil eller 15000 mil? Har det läckt diesel eller kylvätska på remmen? MVH Christofer |
|
|
Bilen har gått 3200mil. Så vitt jag vet ingen kemikalier har kommit åt den. Det värsta är att detta upptäcktes vid ett goodwill ärende alltså när garanti tiden gick ut. Tur att den inte kostar mycket men så ska det inte se ut efter 3 år. |
|
|
Tror mer på att nåt liiitet-liiitet främmande föremål (sten whatever) hamnat "fel" o skadat remmen o sedan så har denna skada förvärrats till det du ser på bilderna. Sprickorna som syns är vanligt förekommande till 100%, om ribborna saknas är dock ett tydligt tecken på att remmen skall bytas, därmed inte sagt att den kan rulla tusentals mil till... Multiribbremmar (som de kallas) håller läääänge, även om de har massor med sprickor, skulle tippa på att 7-10 år o mellan 15000-25000 mil är ingen ovanlighet, men man bör byta de innan de blir för slitna, ett rembrott brukar göra bilen okörbar... |
|
|
Vad är det för bil? Är remmen monterad på fabrik? Har remmen automatisk spännare eller manuell? Om det är det senare kan det vara ett resultat av felaktig remspänning (troligen för hård). Vad säger verkstaden om detta? Det ser INTE normalt ut med tanke på hur "oanvänd" remmen verkar vara om man kikar på dess baksida. Normalt brukar texten på baksidan försvinna långt innan sprickor börjar komma - förutsatt att det finns en spännrulle eller liknande som löper på remmens baksida. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kan tänka mig att en liten sten har kommit in och gjort skada på remmen men varför är då hela den övertäckt med sprickor? Har aldrig set något liknande i alla mina bilar tills nu. |
|
|
Johan Detta är en Peugeot 208 från 2014 och rem är fabriksmonterad med automatisk spännare. Som sagt i tidigare inlägg det är verkstad som har upptäckt detta och lite annat när bilen var på ett goodwill jobb, och typiskt att dom inte upptäckte detta när bilen var inne tidigare när bilen hade garanti kvar! Dom seger inte mycket bara att det är skadad och ska bytas. |
|
|
Alla multiribbremmar får dessa sprickor "precis överallt". Monterade en ny multiribbrem på min bruxis 2011, idag ca 16000 mil senare har den massor med sprickor precis som din rem. Så länge sprickorna är på "ribbsidan" så är det OK, men när sprickorna går igenom så de syns på den andra sidan så är det hög tid att byta... Jag delar inte Johan B åsikt, tycker att din rem ser fullt normal ut, bortsett från där gummit "rivitis bort", den skadan kan eventuellt ha orsakats av nån liiten sten/whatever, så den skadan är inte OK. Man skall även komma ihåg att ordentliga temperaturväxlingar har oxå inverkan på hur remmen åldras. Remmarna är laminerade så att säg, det är ordentligt kraftiga fiberlager (glas/nylon?) mättade med nån gummiblandning så de håller bra. Är du ängslig så låter du BMW byta remspännare, löphjul mm. Jag hade endast bytt rem, du hör om remspänningen är för klen, det kommer gnisslande ljud ibland, tex kallstart vid fuktig väderlek. Så har du inte hört gnissel så är spänningen högst troligt OK. |
|
| Palikovich: Remmen måste du byta oavsett. Vill du lägga ner pengar på något jag (förmodligen) gett dig svaret på så låter du Peugeot "felsöka" remspännare/löprullar, ett jobb de inte lär göra gratis. Alternativet är att strunta i felsökningen o byta remspännaren samt löphjul, en helgardering, en metod jag brukar tillämpa men då på bilar som är minst 10-12 år gamla. En tre år gammal bil skulle jag inte ens fundera på att göra så, om jag inte har "bevis" på att nåt är knas, tex att det gnisslar ibland. Jag tror dock INTE att byte av remspännare/löphjul kommer göra någon som helst skillnad, mer än att din plånbok blir tunnare. | |
|
Dawwe, i denna fråga är vi nog oense... Jag har haft mängder av bilar med multirib-remmar och visst får de med tiden småsprickor, men inte så stora och djupa som den på bilden har. Dessutom har märkningen på baksidan alltid försvunnit många tusen mil innan sprickor börjat uppträda hos mina bilars remmar. I detta fallet är det garanterat något fel - antingen kvalitetsproblem från tillverkaren eller något som försvagat remmen. Det är inte normalt med sådana sprickor efter tre år/3 000 mil. Hade det varit typ sex sju år och 12.000 mil eller mer, ja då hade jag köpt att remmarna börjat få småsprickor. Jag anser nog att man bör kontrollera så det inte är någon löp- eller spännrulle som är defekt och som i sin tur har orsakat skadorna på remmen. Annars är risken att man får byta rem igen ganska snart. Oavsett bilmärke så skulle jag nog ställa mig kritisk till remmens kvalitet och frågat verkstaden om de anser detta vara normalt/acceptabelt på en så ny bil! Underförstått - verkstaden bör stå för ett kostnadsfritt byte i detta fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: 6 år & drygt 16000 mil Länk ,man behöver inte ha örnsyn för att kunna se märkningen trots ogynsamma förhållanden för att ta en "bra bild". Hade av remmen rätt nyligen pga generatorbyte, det fanns gott om sprickor på baksidan, men inga på ovansidan så att säg, eller i vart fall inga synliga. Remmarna på mina andra bilar ser även de mer eller mindre likadana ut, märkningen nöts inte bort men visst blir de "missfärgade", men fullt läsbara, torkar man av remmen så blir märkningen klart tydligare. Men, vill man spendera pengar på vad jag anser vara ett icke-problem på en endast 3 år gammal bil så fine, dvs mer än att byta rem o köra vidare. Hade bilen varit 10-12 år gammal (och iaf 15000 mil) så kan det vara läge o kolla över löprullar/spännare, men efter knappa 3500 mil så skall de inte gå sönder, inte ens på en Pegga, speciellt inte om man som du misstänker att remmen gått med för klen spänning, vilket brukar märkas tydligt med härliga "gnissel"... Dessutom så brukar defekta löp/spännrullar göra märken/skador även på utsidan (den sida som har tryckt text), jag kan inte på rak arm erinra mig någon bilmodell vilken har löprullar mot den ribbade sidan, även om det kan finnas sådana så klart. Som sagt, jag hade bytt remjäveln o kört vidare. Gnisslar det ja då har Johan B en poäng, om inte så anser jag att remmen slits på¨detta sätt på den specifika modellen, lite som att kamremmarna till M20 slets hårt med ett futtigt intervall på 6000 mil eller 3 år, har för mig att M40 (hette den så?) hade ännu tätare intervall, 4000 mil? Dayco är en av de största remtillverkarna, har monterat "massor" med Dayco remmar, multribb,kil o även kamrem, de har varken varit sämre eller bättre än övriga. För övrigt så tror jag att vi har överanalyserat detta problem :D |
|
|
Remmen är utbyt i helgen, och jag hade inte gnissel varken med denna skadade eller nu med nya remmen. Själv tror jag att Peugeot har fått lite sämre kvalitet på fabriks remmar. Läste på UK Peugeot forum om några liknande fall vart man fick byta rem ganska tidigt. Men tiden får utvisa, nu sitter en Bosch i alla fall. Tack för svar. |
|
|
Alla mina remma på plika bilar har fåt dessa sprickor rätt snabbt, gummit är så tunnt där så det blir snabbt så, ingen fara det håller i flera år till. Däremot biten som är borta kan ha uppkommit av ett dåligt löphjul eller spännare, om det finns en skada eller fin på hjulet. |
|
| Jag är tveksam till att remmen har sämre kvalitet, tror mer isf på icke-optimal "remväg", dvs någon/några ordentligt tvära "böjar" som sliter mer på remmen än andra tillverkares "remväg". Jag har precis i dagarna köpt nya remmar till samtliga mina "fin-bilar". Det är en djungel, gäller att köpa exakt rätt längd. Ibland kan det vara som så att säg att original remmen är med 5 ribbor och 980mm, 5PK980 tror jag de brukar heta isf. Om en tillverkare inte har exakt den längden så rekommenderar de den som är närmast, kan skilja uppåt 10-15mm...Så i fallet med dessa remmar hänger jag inte upp mig på tillverkaren (Dayco, Conti, Gates, Optibelt osv) utan köper den som har exakt rätt längd, och denna gång blev det en blandning av Dayco & Conti(-nental) | |
| Vid en titt i motor utrymme konstaterar man att spolarvätske behållare är placerat precis ovanför remdrift. Så det är inte så omöjligt att någon har överfyllt systemet och att rem fick några skvätt då. Kan det va som möjlig orsak? | |
| Mja...Spolarvätskan bör ju inte vara alltför "elak" mot "gummi", torkarbladen är ju även de av "gummi", o några skvätt räcker inte, en konstant läckande behållare (droppande ner på remmen) däremot kan säkert inverka negativt... I regel är det motorolja som är diverse remmars huvudfiende vad gäller föroreningar. | |
| Jag ser inget fel på remmen den ser ut som det brukar göra efter 3 år. | |
| Om du vill köpa den hojta till bara;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.